mandag 18. juli 2016

Deilig sunn bringebær-smoothie



Etter at jeg endret kostholdet à la Seignalet, har det blitt mye smoothies på meg. Blenderen som sto i boden og samlet støv, er funnet frem igjen, og fått fast plass på kjøkkenbenken. Den har blitt min nye bestevenn - slik stavmikseren var det da jeg lagde mengder av babymat

Denne smoothien er bare gull - en av mine favoritter for tiden!

Deilig sommerfrisk med bringebær
Perfekt fyldig og avrundet med banan
Ekstra sunn og mettende med egg
Og perfekt søtet med litt akasiehonning

La den være frokost, lunsj, kveldsmat, mellommåltid, dessert, snacks… Dette er en rask og enkel måte å få i seg mange godsaker på én gang!

Tips I: Jeg har gjort det til vane å hamstre litt bananer (jeg kjøper kun økologiske), og når de har sånne fine små brune prikker i skallet, er de perfekt modne og søte! Da skreller jeg dem og kutter i skiver, så finner de veien til fryseren, og er klare til enhver smoothie jeg vil ha banan i (og det skjer ofte).

Tips II: Hvis du, som jeg, samler bananskiver fra x antall bananer i én frysepose, så er det greit å vite at én middels stor skrelt banan veier ca 100 gram.

Om du ikke vil bruke egg, kan du tilsett en spiseskje chia- eller hampfrø i stedet, eller begge deler.


Du trenger følgende til to middels store glass:

2 dl mandel- eller rismelk (eller annen melk)
100 gr dypfryste bringebær
1 banan, helst dypfryst i skiver (ca 100 gr)
1 egg (rått altså, helst økologisk)
1 ss akasiehonning


Ha mandelmelk, bringebær, banan, egg og akasiehonning i en blender, og kjør sammen.

Serveres straks.

Vel bekomme!

2 kommentarer:

  1. Ser nydelig ut! Har aldri prøvd med rått egg, men det må prøves :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier18. juli 2016 kl. 11:05

      Takk, Elin! Rått egg er kanskje den mest ernæringsmessig komplette råvaren vi kan spise, mangler bare C-vitaminer - men det får man jo i for eksempel bringebær :-) Vennlig hilsen Mona

      Slett