tirsdag 1. mai 2012

Saftig, grov focaccia med provence-urter



Jeg er egentlig et grovbrød-menneske... Så da jeg fortærte den saftige, gode focacciaen som jeg lagde sist helg så tenkte jeg at jeg ville lage en grov variant neste gang, bare for å ha prøvd det.

Og fader hvor godt det ble! Dette har allerede blitt en brød-favoritt, og om du ønsker ekstra smak kan du også tilsette litt provence-urter i selve deigen.

Jeg har altså brukt samme oppskrift som den du finner i linken ovenfor, men erstattet halvparten av hvetemelet med fin sammalt hvete. Grov sammalt hvete kan selvfølgelig også brukes, men jeg ville beholde mest mulig av "finbrød-feelingen" ved å bruke fin sammalt hvete (bruker du grov sammalt hvete så tilsett en ekstra dl vann, altså 1,1 liter, fordi det grove melet suger mer væske til seg).

Dette er så raskt og enkelt å lage at det ikke finnes unnskyldning for å la være... Så det så!



Du trenger følgende til en stor langpanne:

1 liter kaldt vann
5 ss extra virgin olivenolje
500 gr hvetemel
500 gr fin sammalt hvete
(3 ss provence-urter)
1 pk tørrgjær
3 ts salt

Extra virgin olivenolje
Provence-urter
Fingersalt (Maldon)

Vannet varmes til 40-45 grader, og 5 ss olivenolje tilsettes.

Bland sammen hvetemel, fin sammalt hvete, eventuelt provence-urter, tørrgjær og salt i en stor bakebolle. Tilsett vannet/oljen, og rør godt sammen. Dekk til med plastfolie, og sett til heving i 45-60 minutter.

Forvarm stekeovnen til 250 grader.


Hell den ferdig hevede deigen i en langpanne med bakepapir. Ha rikelig med olivenolje på hendene, og trykk ut deigen i langpannen til den er jevnt utover, stikk samtidig "hull" i deigen med fingrene. Sprinkle godt med extra virgin olivenolje utover hele deigen, og dryss på provence-urter og fingersalt, mengder etter ønske.

Stekes på nest nederste rille i 20-25 minutter.

La focacciaen avkjøles litt i langpannen før den has over på rist for videre avkjøling.

Server focacciaen med godt smør & pålegg, eller nyt det til en god suppe eller gryte. Vel bekomme!


14 kommentarer:

  1. Aldri tenkt på å lage Foccacia med grovt mel, men denne så riktig god ut.

    SvarSlett
  2. Hei,Mona.
    Jeg laget focaccia på din oppskrift. Ble kjempe god. Det var på søndag så matbutikkene var stengt, så brukte jeg det jeg hadde av grovmel også brukte pizzakrydder isteden for provence urter. Ble veldig god focaccia likevel som vi spiste til hjemmmelaget blomkålsuppen vår.
    Takk for oppskriften.
    Hilsen. Galina

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier4. mars 2013 kl. 11:55

      Så hyggelig å høre, Galina! Ja her er det bare å bruke det du har av tørkede urter. Pizzakrydder vil jeg tro funket veldig bra ja, inneholder ulike urter det også :-)

      Slett
  3. dette ser godt ut må prøves

    SvarSlett
  4. Denne skal jeg prøve i helgen ! Takk som deler :-)

    SvarSlett
  5. Da står den til heving :)

    SvarSlett
  6. Jeg prøvde meg akkurat på denne, stått i ovnen i tilsammen 40 minutter nå, og den er mørkebrun utenpå, og rå inni. hva har jeg gjort galt ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier22. mai 2014 kl. 17:50

      Hei Joar! Det hørtes rart ut, har laget den utallige ganger men aldri vært uheldig… Hevet deigen som den skulle til dobbel størrelse?

      Slett
  7. Ja, den rant nesten ut av bakebollen jeg brukte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier23. mai 2014 kl. 21:14

      Høres veldig rart ut… Du brukte kun én pose med tørrgjær, antar jeg (=12 gram)? Jeg må jo bare spørre, for en slik opplevelse har jeg aldri hatt :-)

      Slett
  8. Heisann:) Prøver as-we-speak oppskriften din for første gong. Har to spm. Kaldt vatn? Kvifor? Og så lurer jeg på om du ikke bruker å etterheve??

    SvarSlett
  9. Hjelp, do såg eg at du varma vatnet først. jaja:p får sjå korleis dette blir.

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier30. september 2015 kl. 12:14

      Hei :-) Hvis du har hatt kaldt vann i deigen, så vil den trenge lenger tid til å heve, gjerne flere timer. Du kan bruke som tommelfingerregel at deigen skal heve til dobbel størrelse, det gjelder for de fleste gjærdeiger. Håper det går bra :-) Hilsen Mona

      Slett
  10. Spent på oppskriften din og prøver den. Putter noen svarte Kalamata- oliven inn i deigen. Spent på resultatet.

    SvarSlett