søndag 2. oktober 2011

Hjemmelaget bearnaise-saus



Å lage bearnaise-saus er både enklere & raskere enn mange tror, og hjemmelaget bearnaise slår Toro ned i støvlene... Så; kan du finhakke en liten løk og bruke en visp, så har du ingen gode grunner til å ty til posesauser heretter!

Det viktigste er å unngå at sausen koker - da ødelegges den! Eggeplommer stivner ved 65-70 grader, ergo må man altså være påpasselig med varmen.

Trikset er å bruke vannbad, da har du mye bedre kontroll med temperaturen på sausen enn om du varmer den direkte i en kasserolle. Jeg har beskrevet hvordan du bruker vannbad nedenfor.

Denne oppskriften gir en tykk og fyldig bearnaise - akkurat slik ekte vare skal være...


Til fire personer trenger du:

1 sjalottløk
1 ts estragon
2 ss hvitvinseddik
2 ss vann
150 gr meierismør
3 eggeplommer
Salt
(Pepper)


Finhakk sjalottløk, ha den i en kasserolle sammen med 1 ss av smøret, og la det småfrese et minutts tid på middels varme. Tilsett så estragon, hvitvinseddik og vann, og la det koke inn cirka til det halve. Ha blandingen over i en skål så lenge.

Smelt smøret i kasserollen, og hold det varmt på lav varme.


Vannbad:
Ha eggeplommene i en metallbolle (evt en glassbolle som tåler varme), visp eggeplommene godt sammen. Fyll noen cm med vann i en kasserolle som er passe stor til at metallbollen kan settes oppå, men uten at den får direkte kontakt med vannet - dette siste er viktig for å holde kontroll med varmen.

Kok først opp vannet, og ta så kasserollen av platen. Tilsett løkblandingen i eggene, bland sammen, og sett metallbollen oppå kasserollen mens du visper kontinuerlig. Du utnytter da den varme dampen fra vannet til å varme eggeblandingen skånsomt (det er lavere temperatur på dampen enn på selve vannet).

Tilsett smøret i en tynn stråle mens du fortsetter å vispe, ta bort metallbollen så snart sausen begynner å tykne, og vips; den er klar til servering. Dersom du ikke får sausen til å tykne etter noen få minutter, tar du av bollen, og koker opp igjen vannet i kasserollen. Ta den deretter bort fra platen, sett bollen oppå kasserollen igjen (som nå avgir varmere damp), og fortsett å vispe til sausen tykner.

Smak til med salt og eventuelt pepper (husk at det også er salt i smøret).

Serveres til både kjøtt og fisk - uunnværlig til biff og annet storfekjøtt. Vel bekomme!

63 kommentarer:

  1. Mona's Kjøkkenskriverier12. november 2011 kl. 21:02

    Toppers :-)

    SvarSlett
  2. Huff jeg er så lei av å prøve meg på å lage hjemmelaget bearnaise nå. Hadde håp for denne oppskriften, men det smakte bare fett fett fett..

    SvarSlett
  3. Monas Kjøkkenskriverier2. februar 2012 kl. 19:58

    Nå består jo ekte bearnaise i stor grad av smør da, så hvis du har prøvd mange oppskrifter og synes det bare smaker fett, så er kanskje ikke bearnaise sausen for deg?? Lykke til i jakten på en saus som passer deg bedre :-)

    SvarSlett
  4. Prøvde denne til biffen i går, og resultatet ble perfekt. Hadde virkelig ikke trodd at det var så enkelt å lage god bearnaise

    SvarSlett
  5. Mona's Kjøkkenskriverier19. mars 2012 kl. 15:57

    Så hyggelig å høre :-) Ja det er veldig gøy å finne ut hvor lekende lett det kan gjøres å lage noe så godt!

    SvarSlett
  6. Denne skal jeg prøve meg på i morgen!

    SvarSlett
  7. hei mona :) vet du/dere hvor lenge sausen er holdbar i kjøleskap?

    SvarSlett
  8. Monas Kjøkkenskriverier30. september 2012 kl. 23:18

    Hei, jeg tør ikke si helt sikkert hvor lenge den holder i kjøleskap, jeg har ikke prøvd å oppbevare sausen selv. Med tanke på selve ingrediensene bør den kunne holde noen dager. Jeg vil tro at sausen blir litt "fastere" i konsistensen av et kjøleskaps-opphold, selv om den skal varmes opp igjen. Jeg hører gjerne fra deg hvordan det går - lykke til :-)

    SvarSlett
  9. har prøvd flere oppskrifter.. men synes din er enkel og grei. . perfekt resultat omtrent hver gang :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier28. juli 2013 kl. 19:23

      Takk for tilbakemelding :-)

      Slett
  10. Denne var lett og smakte godt. Veldig fornøyd!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier27. november 2013 kl. 18:27

      Takk for hyggelig tilbakemelding Minwan :-)

      Slett
  11. Godt å bruke en hvitvinsreduksjon i stedet for bare hvitvinseddik.Den kan man lage av å frese sjalottløk med smør i en kjele og tilsette hvitvin, hel svart pepper, laurbærblad litt sukker og litt hvitvinseddik ;) Kan og gi prikken over i´en med noen dråper worcestershire saus :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier16. desember 2013 kl. 18:07

      Takk for tips :-)

      Slett
  12. Super! Takk for oppskriften! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier16. desember 2013 kl. 18:07

      Bare hyggelig Linsky :-)

      Slett
  13. Denne var fantastisk god :-) Nam-nam :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier28. desember 2013 kl. 22:00

      Så flott å høre :-)

      Slett
  14. Hei
    Flott oppskrift, men æ dobbla den å nu smake den bare eddik!!!??? Kordan sper æ den evt ut da den blei vældi tjukk!!!
    Godt nytt år.
    Charlotte :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier1. januar 2014 kl. 15:25

      Det høres litt rart ut at den smaker eddik etter dobling av oppskriften. Den skal jo bli helt identisk på smak, er du sikker på at oppskriften er fulgt og at alle ingredienser ble økt i samme skala? Vennlig hilsen Mona

      Slett
  15. Hei. Nydeli saus! Men hvordan sper man den ut når den er for tjukk???

    Godt nytt år!
    Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier1. januar 2014 kl. 15:26

      Takk for det :-) Du kan tilsette litt vann om den virker for tykk, bare vær varsom med mengden så den ikke blir for tynn - bearnaise skal være ganske så fyldig. Vennlig hilsen Mona

      Slett
  16. Hei!

    Tusen takk for oppskriften. Den var utrolig god. Har du prøvd å bruke klaret smør? Synes det ble fantastisk godt da. I tillegg tilsatte jeg frisk estragon helt på slutten. Tjørvel kan vel sikkert også brukes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier30. januar 2014 kl. 18:57

      Takk for hyggelig tilbakemelding :-) Jeg har ikke prøvd med klaret smør - det vil si; ikke ennå… Vet at flere anbefaler det, så jeg skal nok teste det en gang :-) Vennlig hilsen Mona

      Slett
  17. Denne reddet kvelden for meg. Nydelig på smak, enkel å lage! TAKK.-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier19. juli 2014 kl. 21:08

      Takk for fin tilbakemelding :-)

      Slett
  18. Bytt ut vann med 3dl tørr hvitvin. Så blir dette en knakende god saus :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier19. juli 2014 kl. 21:11

      3 dl vin? I så fall må den reduseres med denne oppskriften - ellers blir det en tynn suppe :-) Jeg bruker kun 2 ss vann og 2 ss hvitvinseddik - men sikkert godt med hvitvinsreduksjon også ja :-)

      Slett
  19. Takk for topp oppskrift!
    Hadde ikke sjalottløk, så bytta ut med rødløk. Det smakte fortreffelig!
    ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier19. juli 2014 kl. 21:14

      Bare hyggelig! Jeg bruker ofte vanlig løk om jeg ikke har sjalottløk for hånden, passer bare på å finkutte den skikkelig, funker som bare det :-) Vil tro det funket greit med rødløk også ja.

      Slett
  20. kjempegod :-) og lavkarbo :-) perfekt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier19. juli 2014 kl. 21:14

      Så bra :-)

      Slett
  21. Fantastisk god saus! Takk for oppskriften :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier1. august 2014 kl. 19:42

      Tusen takk - bare hyggelig :-)

      Slett
  22. Første gang jeg lager bernaise.. Ble knallgodt! Tusen takk for oppskrift. Bytta ut sjarlottløk med ramsløk. Ble veldig godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier20. august 2014 kl. 07:50

      Så flott å høre :-) Jeg bruker ofte vanlig løk også, passer bare på å finkutte den ekstra godt - funker veldig bra det også. Vennlig hilsen Mona

      Slett
  23. Tusen takk for en strålende oppskrift! Har brukt den to ganger allerede, og den ble en slager begge gangene! Veldig enkel og god.

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier20. august 2014 kl. 07:51

      Veldig hyggelig å høre :-)

      Slett
  24. Jeg er forelsket i sausen til knorr.. Hvordan smaker den i forhold? Aldri prøvd å lage fra bunnen når knorr sin er så god!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier21. august 2014 kl. 16:56

      Hei! Smak vil jo alltid være individuelt… Det er ikke mange år siden jeg selv lagde alt av supper og sauser fra poser, fordi jeg alltid hadde gjort det, og jeg syntes det smakte godt. Så begynte jeg å blogge om mat, dels for å endre kostholdet i familien, og da var det naturlig å prøve seg på hjemmelagde supper og sauser fra bunnen av. Jeg går aldri tilbake til posevarianter, for å si det sånn… Det blir en vanesak, hva man er vant med. For å gi et annet og kanskje tilsvarende eksempel; jeg bare elsket Findus sin franske fiskegrateng - den var bare sååå god! Og så, på grunn av matbloggingen, så ville jeg prøve å lage den fra bunnen av selv. DET ble godt det! Så gikk det noen måneder, og jeg fant en Findus Fransk Fiskegrateng i fryseren - da måtte jeg jo bare lage den til middag, fremfor å kaste den. Den som jeg hadde vært så glad i, smakte virkelig ikke godt lenger! Blir man vant til mat av ekte råvarer, så vil smaksløkene forandre seg…

      En ekte hjemmelaget bearnaise består av naturlige råvarer, først og fremst smør, eggeplommer og sjalottløk. Disse ingrediensene finnes overhodet ikke i Knorr sin posevariant. Det du finner av fettstoff i Knorr er "vegetabilsk olje", sannsynligvis er dette palmeolje som verken er bra for deg eller miljøet, men det blir jo en annen historie… "Aroma" er ofte en fellesbetegnelse for ulike E-stoffer som produsenten ikke er pålagt å opplyse om.

      Jeg foreslår at du prøver å lage bearnaise selv, kanskje du også vil bli positivt overrasket, slik jeg ble? :-)

      Vennlig hilsen Mona

      Slett
  25. Denne var NYDELIG!!! Takk for oppskrift:))))

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier2. november 2014 kl. 13:07

      Bare hyggelig :-)

      Slett
  26. Kjempe god!!! ♥♥♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier2. november 2014 kl. 13:08

      Så bra :-)

      Slett
  27. Kanonbra!! Lagde bearnaisesaus for første gang med denne, og den ble perfekt! Hadde liten skål i ovnen så de var veldig varme (jeg brukte terrakotta, men suffle etc funker sikkert) til å servere sausen i, og det var kjempesuksess! Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier2. november 2014 kl. 13:09

      Veldig hyggelig å høre, særlig siden det var første forsøk :-)

      Slett
  28. Så bra ut, men så må jeg ha gjort noe feil da den plutselig ikke holdt seg kremete. Må øve mer... Øystein

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier10. november 2014 kl. 09:53

      Ble den "grynete" i konsistensen? I så fall har den fått litt for mye varme, egget har koagulert litt, og den har skilt seg - og da virker den mer rennende. Det er bare noen sekunder med uoppmerksomhet som skal til... Vær påpasselig med varmen, og visp hele tiden så lenge du har den over vannbad, så går det sikkert bra neste gang! Lykke til :-)

      Slett
  29. Heisann�� jeg laget denne sausen for første gang i dag. Men bare 1/3 av oppskriften siden det var til 1 person. Men jeg synest den smaket mest av eddiken. Hva har jeg gjort feil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier26. september 2015 kl. 18:07

      Hei :-) Det er ikke godt å si hva som har skjedd, men smaker sausen eddik så har du enten brukt for mye av det eller for lite av noen av de andre ingrediensene. Det kan være fort gjort å misse litt på mengdene når man reduserer eller øker en oppskrift. Slik oppskriften er utformet så er den veldig balansert i smaken, og den skal definitivt ikke ha overvekt av eddiksmak. Håper det går bedre neste gang :-) Hilsen Mona

      Slett
  30. Sausen var fantastisk. Jeg doblet oppskriften og brukte ett egg mer (siden de var av størrelse S/M) og en sjarlottløk ekstra. Serverte den som nyttårsmat sammen med indrefilet av storfe som var grillet og deretter puttet i ovnen på 65 grader i 7 timer. Anbefales.

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier1. januar 2016 kl. 23:20

      Takk for hyggelig tilbakemelding, hørtes helt nydelig ut med grillet & langtidsstekt indrefilet :-) Riktig godt nyttår! Vennlig hilsen Mona

      Slett
  31. Testet denne for noen uker siden, og jeg har aldri lagd bearnaise før! Klarte det på første forsøk, og den smakte supergodt til kylling og ris! :D Neste gang blir det biff!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier13. september 2016 kl. 13:46

      Så moro, Kathrine :-)

      Slett
  32. Tusen takk for nydelig oppskrift på bearnaisesaus :)
    Mvh Michelle og fornøyd sambo ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier6. februar 2017 kl. 19:32

      Takk for hyggelig tilbakemelding, Michelle! Når andre er fornøyde, blir jeg også fornøyd :-)

      Slett
  33. Glenn Atle Strømsvik29. april 2017 kl. 22:39

    Hei Mona. Da har jeg brukt oppskriften din sånn ca for ente gang med godt resultat, bruker kun litt mere løk og krydder til samme mengde egg og smør. Går også fint an å doble alt med samme smørmengde om en skal ha litt lettere saus men fortsatt god smak. Med en god rioja vin blir måltidet perfekt ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier8. juni 2017 kl. 17:50

      Herlig :-)

      Slett
  34. Hadde ikkje estragon, så brukte basilikum i stedet. Bruker også soft flora, men det gjekk bra. Knallgod saus!

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier8. juni 2017 kl. 17:51

      Gøy å høre at det funket bra med basilikum - variasjon er gull :-)

      Slett
  35. Har en smart måte å lage vannbad på... Jeg bruker oppvaskkummen, fyller den med varmevann, så varmt du får det.. 5-7 cm med vann i kummen.. Vipps, så har du det beste vannbadet for å lage bearnaise.. :-) (ps jeg bruker stålbolle som leder varmen godt).. :-)

    SvarSlett
  36. Eneste bearniceoppskriften jeg bruker! Hver gang jeg skal lage bearnicesaus så søker jeg bare på monas. Godt resultat hver gang, uansett om man dobbelr meg den tilmed. Nam!

    SvarSlett