mandag 18. juli 2016

Gazpacho (kald grønnsakssuppe)



Jeg har verdens hyggeligste lesere, og en av dem kommer fra Sevilla og er kokk. Da jeg la ut denne oppskriften første gang, fikk jeg noen vennlige kommentarer om at jeg ikke hadde vært helt tro mot tradisjonene for å lage denne spanske klassikeren. En ekte gazpacho skal lages med sherryeddik, den skal ikke ha løk, paprikaen bør være grønn, og man skal bruke dagsgammelt brød i oppskriften.

Det endte med at denne hyggelige karen fra Sevilla forærte meg en flaske sherryeddik av meget god kvalitet - så utrolig smaksrik, hinsides de fleste eddiker jeg har smakt!

Dermed har jeg justert på oppskriften. Løken er borte, og sherryeddik er kommet inn i stedet for balsamico. Brød kan jeg dessverre ikke spise, så det utelates fortsatt. Og personlig holder jeg fortsatt en knapp på rød paprika, men det er så klart fritt frem å bruke grønn paprika om du heller vil det. 

Og tusen ganger igjen takk til Javier!

**********

Dette er "raw food" på sitt beste altså!

Gazpacho er en kald, spansk grønnsakssuppe med tomater som hovedbasis. Du kan enten bruke gode ferske tomater, eller gode hermetiske tomater. Jeg kjøper økologiske hermetiske tomater, og synes de funker veldig bra. Enkelt er det også.

Gazpacho er så anvendelig, både til hverdags og til sosiale lag. På varme sommerdager er den en herlig avkjølende og leskende suppe, og den er ypperlig som forrett om du får gjester. Helst skal den stå noen timer i kjøleskap og bli skikkelig kald, men det har jeg ikke alltid tålmodighet til. Det vil si; jeg lager gazpacho når jeg har lyst på gazpacho, fordi det er så utrolig godt! Jeg lager gjerne suppen som brødfritt alternativ til frokost eller lunsj, og da spiser jeg den med det samme, romtemperert altså, og det som blir til overs oppbevares i kjøleskap til senere. 

Du kan velge om du vil sile den (presse den gjennom en sikt), eller spise den som den er - jeg velger som regel det siste. Det er så klart det enkleste, men suppen er uansett såpass finmoset at bittelitt tekstur innimellom er jo bare helt greit. I alle fall til hverdags.

Jeg har halvert og justert oppskriften i forhold til tidligere, rett og slett fordi blenderen ble så full. Lag gjerne dobbel oppskrift om det trengs og du har en ekstra stor blender, eller lag i to omganger. Det er uansett gjort på null komme niks å kjøre den sammen.


Du trenger følgende til 9-10 dl gazpacho:

400 gr hermetiske tomater (evt ferske, gode tomater)
1 rød paprika (eller grønn)
1/2 agurk
1/2 fedd hvitløk
1 ss god sherryeddik
1/2 ts salt
0,75 dl extra virgin olivenolje

Fjern frøene fra paprikaen og del i grove biter. 
Fjern enden på agurken og del i grove biter. 
Grovhakk hvitløk, eller knus med hvitløkspresse.

Ha tomater, paprika, agurk og hvitløk i en blender, og kjør sammen til en jevn masse.

Tilsett extra virgin olivenolje, sherryeddik og salt, og og kjør sammen. Gazpachoen vil nå få en lysere farge og "kremet" konsistens.

Om ønskelig: Sett suppen tildekket i kjøleskap i 5-6 timer, eller natten over. Da får smakene godgjøre seg ekstra godt.

Eller gjør som jeg ofte gjør: Spis den med det samme...

Før servering smakes suppen eventuelt til med mer sherryeddik og salt. Sprinkle litt extra virgin olivenolje over ved servering.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar