mandag 18. juli 2016

Gazpacho (kald grønnsakssuppe)



Jeg har verdens hyggeligste lesere, og en av dem kommer fra Sevilla og er kokk! Da jeg la ut denne oppskriften første gang, fikk jeg noen vennlige kommentarer om at jeg ikke hadde vært helt tro mot tradisjonene for å lage gazpacho. En spansk suppe skal så klart ikke lages med italiensk balsamico, det er jo kardinalfeil (selv om det smakte aldri så godt)! En ekte gazpacho skal lages med sherryeddik, den skal ikke ha løk, paprikaen bør være grønn, og man skal bruke dagsgammelt brød i oppskriften.

Det endte med at denne hyggelige karen fra Sevilla forærte meg en flaske sherryeddik av meget god kvalitet - så utrolig smaksrik, hinsides de fleste eddiker jeg har smakt!

Jeg har laget gazpacho igjen, og har justert litt på oppskriften under. Løken er borte, og sherryeddik er kommet inn i stedet for balsamico. Brød kan jeg dessverre ikke spise, så det utelates fortsatt. Og personlig holder jeg fortsatt en knapp på rød paprika, fordi jeg synes de grønne paprikaene vi får her til lands smaker pyton (beklager til alle dere som måtte elske grønn paprika)! Men det er så klart fritt frem å bruke grønn paprika i oppskriften i stedet for rød. 

Og tusen ganger igjen takk til Javier!

**********

Dette er "raw food" på sitt beste altså!

Gazpacho er en kald, spansk grønnsakssuppe med tomater som hovedbasis. Du kan enten bruke gode ferske tomater, eller gode hermetiske tomater. Jeg kjøper økologiske hermetiske tomater, og synes de funker veldig bra. Enkelt er det også.

Du bør ha en ganske romslig blender, for den blir temmelig full… I alle fall ble min det.

Suppen skal stå kaldt noen timer, da får den godgjort seg skikkelig, og smakene "setter" seg. Dette er en herlig avkjølende suppe på varme, lune sommerdager. Og den er ypperlig som forrett om du får gjester, uansett årstid. 

Men jeg må jo innrømme; da jeg prøvesmakte suppen (før den ble satt på kjøl), så syntes jeg var den såpass god at jeg fylte opp et stort glass tvert - det ble lunsjen min i dag!

Du kan velge om du vil sile den (presse den gjennom en sikt), eller spise den som den er - jeg velger det siste. Det er så klart det enkleste, men suppen er uansett såpass finmoset at bittelitt tekstur innimellom er jo bare helt greit.

Hvis blenderen din ikke er den største, så kan du halvere oppskriften, eventuelt lage halve oppskriften i to omganger. Det går uansett raskt å lage gazpacho - bortsett altså fra at den skal i kjøleskapet noen timer - du bare grovhakker grønnsakene og blender dem sammen. Fiks ferdig suppe!


Du trenger følgende til ca 1,5 liter gazpacho:

800 gr knuste gode tomater (jeg bruker hermetiske økologiske)
1 grønn eller rød paprika
1 agurk
1 fedd hvitløk
1-2 ss god sherryeddik
1 ts salt
1,5 dl extra virgin olivenolje

Fjern frøene fra paprikaen og del i grove biter. 
Fjern endene på agurken og del i grove biter. 
Skrell hvitløksfeddet og grovhakk.

Ha tomater, paprika, agurk og hvitløk i en blender (eller food processor), og kjør sammen etpar minutter til en så jevn masse som mulig.

Mens blenderen går, tilsettes sherryeddik og 1 ts salt, og deretter tilsettes extra virgin olivenolje i en tynn stråle, så den emulgerer med grønnsakspureen. Den vil nå få en lysere farge, og kremet konsistens.

Ha suppen over i en annen beholder (mugge eller kasserolle), dekk til og sett i kjøleskap i 5-6 timer, eller natten over. Da får smakene godgjøre seg ekstra godt.

Før servering smakes suppen eventuelt til med mer sherryeddik og salt. Sprinkle litt extra virgin olivenolje over ved servering.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar