søndag 17. juli 2016

Gøyal, deilig og supersunn chia sjokoladepudding (melkefri)



Chia-pudding er rett og slett en gøyal & enkel ting å lage! 

Jeg har hatt chiafrø i hus en stund. De finnes etter hvert på mange matbutikker, og ellers på helsekost. I utgangspunktet brukte jeg chiafrø som ingrediens i musli/grynblanding, men etter hvert har jeg også brukt dem i smoothie. I det siste har jeg begynt å lage pudding med dem også, og siden jeg bestandig har vært litt sånn sjokoladepudding-oholiker så måtte det jo bli chia sjokoladepudding i første omgang. 

Denne varianten er søtet med akasiehonning, og toppet med smakfulle kokoschips (kjøpes på helsekost). Alternativt smaker den veldig godt med friske bær - jordbær, bringebær, blåbær - eller banan.

Det fine med chiafrø er at de kan suge til seg væske opptil 12 ganger sin egen vekt, og da blir de geléaktige. Så med riktig forhold mellom mengden melk og chiafrø, og noen timers opphold i kjøleskap, blir det rett og slett som en pudding. 

Dessuten er chiafrø spekket med næring! De er rike på omega-3, fiber, proteiner, mineraler og vitaminer, og derigjennom en god antioksidantkilde. Sammen med kakao og akasiehonning får du en skikkelig sunn liten godsak som du kan spise med den aller største og beste samvittighet. 

Som dessert rekker oppskriften til fire personer. Men den er så sunn og god at du gjerne kan lage den som mellommåltid, eller som en kjapp frokost eller lunsj på farten, da kan du veldig gjerne toppe den med banan, frukt eller bær. Lag den kvelden i forveien, og sett i kjøleskap, så er den klar neste morgen eller formiddag.

Vær forberedt på at selve frøene gir litt tekstur til puddingen - men jeg syns jo det er litt av "moroa" med den… Men ellers smaker den ganske likt klassisk sjokoladepudding. Chiafrøene i seg selv smaker ingenting. Hvis ønskelig kan du kjøre chiapuddingen i blender for å "knuse" frøene - frem til nå har jeg ikke brydd meg om det, jeg syns puddingen er fin å spise som den er.

PS: Jeg har bestandig pleid å bruke mørk bakekakao, men i det siste har jeg heller begynt å kjøpe den lysere varianten som brukes til drikkekakao. Det er rett og slett fordi den lysere varianten er mindre brent (kakaobønnene altså), og dermed tenker jeg at den har flere næringsstoffer intakt, og er bedre for oss. Jeg skal prøve med råkakao ved anledning, jeg vil tro den er en god del sunnere...

Chiafrø kommer opprinnelig fra Mexico, og "chia" betyr "styrke" på mayaspråket. Visste du forresten at aztek-krigerne spiste chiafrø før de skulle i kamp, for styrke og utholdenhet? Én skje var visst nok til å holde ut i 24 timer. 


Du trenger følgende til fire pers som dessert (til to-tre pers som mellommåltid):

60 gr chiafrø
20 gr kakao
2 ss akasiehonning (eventuelt agavesirup)
1/2 ts vaniljepulver
En fingerklype salt
3,5 dl rismelk eller mandelmelk

Valgfri topping:
Kokoschips
Jordbær
Bringebær
Blåbær
Banan
Hakkede nøtter


Kvelden før servering:

Ha chiafrø, kakao, akasiehonning (evt agavesirup), vaniljepulver og salt i en bolle.

Tilsett litt av melken, og visp godt sammen. Når du tilsetter bare litt av melken i første omgang, er det mye lettere å løse opp klumper i kakaoen. Når du har fått en jevn og klumpefri blanding, tilsetter du resten av melken, og rører sammen.

Settes i kjøleskap til neste dag.


Ved servering:

Rør sammen, smak eventuelt til med mer akasiehonning (agavesirup). Hvis ønskelig kan du kjøre den i blender.

Toppes med kokoschips, friske bær, bananskiver eller hakkede nøtter (eller en miks av flere).

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar