torsdag 3. mars 2016

Bygg- og havregrynsgrøt med kanel og anis



Denne grøten har jeg laget ofte til kveldsmat til ungene i det siste. Den er basert på en miks av lettkokte byggryn og havregryn, og er smaksatt med brunt sukker, ekte (Ceylon-)kanel og malt anis. Skikkelig godt!

På Coop-butikkene går denne grynmiksen innunder navnet Gullbygg. Jeg vet ærlig talt ikke om andre butikker har denne blandingen - om noen vet om andre merker enn Coop sin, så tips gjerne…

Gullbygg har overtatt for den klassiske havregrynsgrøten som jeg har laget i lang, lang tid. Og som selvfølgelig også er super, for all del! Men byggrynene gjør noe ekstra med konsistensen og smaken på grøten, pluss at bygg er en supersunn kornsort. Bygg har et naturlig høyt innhold av kostfiberet betaglukan, som har dokumenterte helsemessige fordeler. Det anbefales å koke opp vannet før grynene has i, da ivaretas betaglukan bedre.

Oppskriften under er beregnet til én voksen person. Til mine to små barn pleier jeg å ta utgangspunkt i 2-3 dl gullbygg, alt etter hvor sultne de er, og så bruker jeg drøyt halvannen gang så mye vann. For å være helt ærlig så lager jeg ofte litt ekstra, slik at jeg får meg en skjerv jeg også...


Du trenger følgende til én voksen porsjon:

3,5 dl kaldt vann
2 dl lettkokte havre- og byggryn ("Gullbygg")
Ca 1 ts brunt sukker
1/4-1/2 ts ekte kanel (Ceylon-kanel)
1/4-1/2 ts malt anis

Kok opp vannet først, og tilsett deretter havre- og byggryn. Kok inn til passe konsistens på middels varme, rør av og til. Det tar noen få minutter.

Smak til med brunt sukker, ekte kanel og malt anis. Bland godt sammen.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar