lørdag 10. mars 2012

Bamix stavmikser - mitt nye favorittverktøy på kjøkkenet

Jeg trodde jeg visste hva en stavmikser var, og det har jeg jo for så vidt også gjort... Stavmikser er generelt et veldig nyttig verktøy til å mose og mikse mat på en enkel og rask måte.

Men nå har jeg fått en Bamix i hus, og den har på kort tid blitt mitt nye favorittverktøy på kjøkkenet! Den virker solid og presis, og laget med sveitsisk kvalitet.


Den har ulike blader til ulike behov:
-En universalkniv som småhakker all slags ingredienser, endatil isbiter, og lager moser, mikser kakedeig, og passerer supper og sauser, for å nevne noe.
-En piskeskive som pisker eggehvite og fløte, og som pisker opp supper, sauser og alt som skal bli lett og luftig.
-En blandeskive som blander og mikser smoothies, drikker, pureer og majones.
-En kjøttkniv som skjærer og hakker kjøtt og fisk, samt rå grønnsaker (denne ser ut til å være tilleggsutstyr, men fulgte med Gordon Ramsay-utgaven).


Det fulgte med et stativ som mikseren og bladene kan festes på - når den står fremme, vil den garantert bli mer brukt enn om den er stuet inn i et skap! Dessuten fulgte det med en kvern eller mølle som maler nøtter, mandler, krydder, urter, korn, ost, sukker til melis, brød til brødrasp, kaffe, løk og rå grønnsaker. Samt et beger på 4 dl som passer til små mengder.

Jeg har laget safranmajones og hvitløksmajones med den. Alle ingredienser has i en og samme beholder, Bamix'en kjøres nedenfra og opp i noen sekunder, og vips så var majonesen klar! Jeg har malt nøtter på 1-2-3.

Og jeg har most flere hjemmelagde supper med den, og her merker jeg forskjell fra den gamle stavmikseren. Bamix'en er mer presis og moser suppen bedre og raskere. Men, jeg har opplevd et unntak; denne maissuppen klarte jeg ikke å få like godt moset som med min gode, gamle Braun stavmikser, og jeg aner ikke hvorfor, eller om det er jeg som ikke bruker den riktig... (Om noen har gode tips så mottar jeg dem gjerne!)

Kjør stavmikseren i supper og sauser for å jevne dem, og ikke minst gjøre dem mer luftige og delikate. Lag tykke, fyldige smoothies basert på skummetmelk. Lag egne krydderblandinger, pesto og knust is. Og mye mer.

Generelt har jeg etpar innvendinger mot Bamix'en versus min gamle Braun. For det første er den ikke så godt egnet i kasseroller med slipp-belegg på innsiden, ettersom Bamix'en er i stål utførelse og dermed kan lage riper dersom du skraper nedi kasserollen. For det andre kan ikke mikse-stykket monteres fra håndtaket, slik jeg kan med Braun'en - akkurat dét er veldig praktisk ved rengjøring.

Men alt i alt er jeg meget fornøyd med min Bamix, og anbefaler den gjerne. Bamix koster litt mer enn de fleste stavmiksere, men har høy kvalitet som varer i årevis - den er verd hver krone!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar