lørdag 4. februar 2017

Sunne og gode brownie-muffins (glutenfrie og melkefrie)



Tenk at så sunt bakverk kan bli så snopegodt!

Disse brownie-muffinsene inneholder søtpotet - som hovedingrediens! De er søtet med dadler, og er ellers spekket med næringsrike, men smakfulle ingredienser. Gluten- og melkefrie er de også!

Oppskriften fant jeg på Coop Mega, og jeg har doblet den, så den rekker til 12 vanlige muffinsformer. Avocado er erstattet med banan, som gir en deilig smak. Mengdene forøvrig er tilpasset litt etter egen gane, og omgjort til gram, så de er enklere å måle opp. Jeg har begrenset mengden dadler, så de ikke blir så søte, og kan spises med skikkelig god samvittighet. 

Ungene har lagt sin elsk på disse geniale brownie-muffinsene, og jeg har ingen problemer med å servere dem til både hverdags såvel som til helgekos.

Jeg bruker muffinsbrett som jeg setter muffinsformene oppi (plass til 12 muffinser på ett brett), da er det enklere å fylle i kakerøren uten søl. Forøvrig foretrekker jeg å bruke muffinsformer i silikon - ikke bare kan de brukes på nytt og på nytt, men selve muffinsene er mye enklere å ta ut av formene.

Tips: Du kan gjerne doble oppskriften, og steke i dobbel høyde på 160 grader varmluft. Muffinsene kan også fryses ned. Jeg lager gjerne dobbelt opp med søtpotetmos, og oppbevarer den i tett boks med lokk noen dager i kjøleskap, til neste gang jeg skal lage dem - da er det kjapt gjort å lage ny ladning med rykende ferske brownie-muffins!


Du trenger følgende til 12 muffins:

200 gr søtpotet
4 egg
100 gr dadler uten stein (evt litt mer for mer sødme, eller 1-2 ss honning i tillegg)
1 moden banan
70 gr kakao
40 gr kokosmel (evt finmalt kokosmasse)
2 ts natron
En fingerklype salt
50 gr mørk melkefri sjokolade 70%

Søtpotet skrelles og kuttes i 1 cm tykke skiver. Has i en kasserolle med rist, og vann opp til risten, og dampes til de er helt møre. Pass på at kasserollen ikke tørrkoker. Dampingen tar 20-25 minutter, kjenn med en kniv at de er smørmyke. Mos de ferdig dampede søtpotetskivene med en stamper, og la mosen avkjøle seg litt.

Forvarm stekeovnen til 170 grader (eller 160 grader varmluft).

Ha egg, dadler og banan i en blender eller food processor, og kjør sammen til en jevn masse.

Bland sammen kakao, kokosmel, natron og salt i en bakebolle. Tilsett eggeblandingen og søtpotetmosen, og bland godt sammen.

Grovhakk sjokolade, og bland inn i røren.

Fordel røren i muffinsformer, og stek i 18-20 minutter, til muffinsene er akkurat gjennomstekte.

La brownie-muffinsene avkjøles på rist.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar