lørdag 18. februar 2017

Kokoslapper med lime- og honningmarinert mango (glutenfrie)



Jeg har laget en glutenfri versjon av Gordon Ramsay's kokospannekaker. Hvetemelet er erstattet med økt mengde kokosmel, samt mandelmel. Til denne oppskriften foretrekker jeg mandelmel som er kjøpt i butikk, fremfor malte mandler - førstnevnte er laget av skåldede mandler som er mer finmalt enn hva jeg i alle fall klarer å få til med min rimelige mandelkvern.

Tilbehøret er også inspirert av originaloppskriften. Men i stedet for å koke limesirup, har jeg enkelt og greit marinert mango i lime og honning. Raskt, enkelt og godt!

Bruk steketakke om du har, da kan du steke mange lapper om gangen, og jobben er unna i en fei. Hvis ikke, så anbefales non-stick stekepanne.


Du trenger følgende til ca 12-14 små lapper:

4 egg
4 dl god kokosmelk
3-4 ss akasiehonning
200 gr kokosmel
100 gr mandelmel
1 ts natron
Kokosolje til steking

Lime- og honningmarinert mango:
1 lime (saften)
1 ss akasiehonning (gjerne rå honning)
1 stor mango

Start gjerne med mangoen, så får den marinere og godgjøre seg litt før servering.

Ha saften av lime og akasiehonning i en romslig skål (skal romme den oppskårne mangoen). Bland sammen med gaffel, til honningen har løst seg opp i limesaften. Mangoen skrelles og kuttes i terninger, has i skålen. Bland sammen, og sett til side så lenge.

Eggene piskes sammen i en bakebolle. Rør inn kokosmelk og akasiehonning til en jevn blanding. Tilsett kokosmel, mandelmel og natron, bland sammen til en jevn og fyldig røre. La den stå og godgjøre seg i 10-15 minutter.

Om du har steketakke, varmes den opp til middels god varme (jeg har min steketakke på 6,5-7, hvor max varme er 9, men steketakker kan variere litt med tanke på varmeinnstilling). Pensle et tynt lag med kokosolje, eller ha litt kokosolje i en non-stick stekepanne på middels god varme.

Hell på røre så lappene blir ca 10-12 cm i diameter, stryk dem litt flate utover med undersiden av øsen. La steke noen minutter på hver side, til de er fint gyldne.

La kokoslappene avkjøle seg litt på rist.

Serveres med lime- og honningmarinert mango.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar