tirsdag 27. desember 2016

Herlig velgjørende lakrisdrikk (ved forkjølelse)



I løpet av høsten vi har lagt bak oss, har forkjølelsen "banket på døren" hos meg tre ganger. Ungene har hatt hver sin runde eller to, og med mye sykdom i omløp er det fort gjort å snappe opp en uønsket virusinfeksjon. Når halsen blir sår og hodet føles tungt, er det et sikkert tegn på at en forkjølelse er i emning - i alle fall hos meg.

Da jeg brygget på første runde tok jeg utgangspunkt i oppskriften på Kryddermelk som jeg allerede hadde laget endel av. Flere av krydderne i oppskriften sies nemlig å hjelpe mot forkjølelser, virus og infeksjoner. Derfor lagde jeg en ny vri med noen av disse krydderne - lakrisrotpulver, kardemomme, fennikel og ingefær. Etter hvert har jeg også lagt til malt anis. Jeg drakk to-tre glass hver dag i flere dager, og forkjølelsen bare forsvant!

Siden har jeg altså brygget på etpar runder til. Så snart jeg kjenner symptomene, lager jeg denne lakrisdrikken, og drikker to-tre glass daglig til symptomene er borte. Den smaker forøvrig kjempegodt, særlig for alle oss som er glad i lakris og velsmakende krydder. Lakrisrotpulver kjøpes forøvrig hos helsekostbutikker.

Jeg kan jo ikke garantere at drikken vil hamle opp med enhver forkjølelse. Sannsynligvis vil det ha betydning å starte med drikken så snart man kjenner symptomene. Generelt er det jo verre å få bukt med en forkjølelse jo mer den har fått "satt seg" i kroppen. Men jeg er ganske så sikker på at den har bidratt til å holde meg frisk. Og venner som har fått oppskriften har også opplevd at symptomene har forsvunnet.

Jeg lager forøvrig en egen, litt "mildere" variant til ungene, oppskriften har jeg tatt med under. De synes den er kjempegod!

Merk: Hvis du har problemer med høyt blodtrykk, er gravid, eller av ulike årsaker ikke bør spise lakris, så kutter du det ut fra oppskriften. Da kan du eventuelt øke litt mengden av malt anis, siden den har litt lakrisaktig, søtlig smak.


Du trenger følgende til ett glass:

2-2,5 dl rismelk eller annen valgfri melk
2/3 ts lakrisrotpulver (kan droppes)
2/3 ts malt fennikel
2/3 ts malt kardemomme
1/2 ts malt anis
1/2 ts malt ingefær


En mildere variant (til barn):

1 dl rismelk eller annen valgfri melk
1/2 ts lakrisrotpulver
1/2 ts malt anis
1/2 ts kardemomme

Uansett hvilken oppskrift du følger:

Hell ca 1 cm av melken i et glass, og tilsett krydderne. Da blir det lettere å røre sammen til krydderet har løst seg opp (eventuelle klumper trykkes med skjeen mot glasset, da løser de seg enkelt opp).

Tilsett resten av melken, og rør sammen. Krydderne synker litt til bunnen, så da er det bare å røre med skjeen mellom slurkene.

Vel bekomme og god bedring!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar