søndag 9. oktober 2016

Glutenfritt grovt flatbrød - glutenfrie knekkebrød (kornfritt)



Jeg har laget Glutenfritt flatbrød ganske mange ganger etter hvert, både som pizzabunn og som alternativ til "vanlig" glutenfritt brød (altså brød som skjæres i skiver). Fordelen med et slikt flatbrød er at det er så kjapt å røre sammen deigen, det trenger ikke så lang tid å steke, og det kan spises etter noen minutters avkjølingstid. Ergo tar det ikke så lang tid fra du setter i gang å lage det, til det kan serveres.

Flatbrødet har rett og slett blitt en favoritt hos meg - og hos ungene også!

Her forleden ville jeg lage en grov variant av dette lyse flatbrødet (som tross alt inneholder endel næring likevel, på grunn av kikertmelet og kokosmelken). Jeg tilsatte malte linfrø og gresskarfrø - de males forresten på en-to-tre i en food processor. Jeg bruker mini food processoren til stavmikseren min, den er gullfin. Mengden cassava- og kikertmel ble redusert slik at deigen ble akkurat passe "tykk".

Tips: Da flatbrødet var ferdig stekt, merket jeg meg at det var litt mykt på midten, på samme vis som det opprinnelige flatbrødet. Brødet er jo godt uansett, og det er en smaksak hvordan du ønsker å ha det. Men jeg kom i alle fall på ideen om å tørke brødet videre til knekkebrød. Jeg delte det først opp med pizzaskjærer, og satte stekeovnen på lav varme med varmluft. Så la jeg brødstykkene på en rist, og lot dem stå i ovnen i én time. Resultatet ble skikkelig bra, og anbefales!

Flatbrødet / knekkebrødet kan fint fryses ned, da kan du ta opp det du trenger etter behov, og det tiner raskt og er klart til servering.



Du trenger til ett stort flatbrød eller 16 knekkebrød:

2,5 dl kremet kokosmelk (kartong)
50 gr linfrø
50 gr gresskarfrø
50 gr cassavamel
50 gr kikertmel
2/3 ts himalayasalt

Extra virgin olivenolje

Forvarm stekeovnen til 190 grader.

Ha kremet kokosmelk i en bakebolle.

Linfrø og gresskarfrø finmales i en food processor, og tilsettes i kokosmelken. 

Cassavamel og kikertmel veies opp og siktes i sammen med himalayasalt. Bland sammen til en jevn og litt fast deig.

Legg bakepapir på en stekeplate, og ha deigen på. Ha rikelig med extra virgin olivenolje på hendene, og trykk ut deigen til en jevn flat leiv, ca 1/2 cm tykk. Sprinkle evt litt ekstra olivenolje over.

Stekes på nest nederste rille i 18-20 minutter, til flatbrødet så vidt får litt farge.

Når flatbrødet er ferdig stekt, deles det i 16 ruter med pizzaskjærer.


For å lage knekkebrød:

Sett stekeovnen på 90 grader varmluft (du bør vente til ovnsrommet har avkjølt seg litt fra den første stekingen, evt la stekeovnsdøren stå åpen litt).

Legg de oppskjærte flatbrødene på en rist, og sett i ovnen i én time. La dem avkjøles på risten.

Server flatbrødet eller knekkebrødene med godt pålegg.

Kan fint fryses ned.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar