fredag 2. september 2016

Energigivende og rensende smoothie med rødbete, stangselleri, eple og appelsin


Sjekk fargen - er den ikke fabelaktig vel?? 
Naturlig som bare det, og veldig bra for deg & kroppen din!

Jeg innrømmer det gjerne: Oppskriften til denne smoothien måtte jeg jobbe litt med, for at den skulle falle i smak. Jeg er nemlig ingen stor fan av verken rødbeter eller stangselleri. Men fordi både rødbeter og stangselleri er så bra for kroppen vår - gir energi, renser, demper inflammasjoner, og mere til - så ville jeg gjerne "knekke koden" og bli venn med disse ellers så fantastiske råvarene! Uansett er jeg sikker på at det er mange der ute som er glad i både rødsbeter og stangselleri, og det i seg selv er en god grunn til å poste dette innlegget.

Smoothien er inspirert av en oppskrift på High Energy Juice som jeg fant på nettsiden til den amerikanske ernæringslegen Dr. Josh Axe. Jeg har juicemaskin, men ville likevel gjøre oppskriften om til en smoothie, for å få med alt av fiber fra disse næringsrike og velgjørende råvarene.

Etter litt prøving og feiling med ulike ingredienser, endte jeg opp med å tilsette appelsinjuice, som gir en frisk og god smoothie. Mengden stangselleri ble redusert for at smaken ikke skulle bli så "overveldende". Smoothien fikk også en dæsj rå akasiehonning (kjøpt på helsekost) som gir ekstra sødme og næring.

Sluttresultatet ble en smoothie som jeg faktisk syntes var "innenfor". Mannen min likte den veldig godt, men så er han ganske så glad i både rødbeter og stangselleri også da… Og hvis du er som mannen min, så er jo "problemet" forhåpentligvis ikke-eksisterende!

Rødbeter er rike på vitaminer, mineraler og kostfiber, og har et særlig høyt innhold av antioksidanter (betalainer) og andre helsebringende stoffer. Forskning antyder at rødbeter har en rensende effekt på leveren og blodet, og kan dempe inflammasjoner. I laboratorieforsøk har betaniner (en type betalainer i rødbeter) vist seg å kunne redusere kreftceller ved flere typer kreftsykdommer. Inntak av rødbeter har vist seg å kunne øke både fysiske og mentale prestasjoner, og idrettsutøvere drikker gjerne rødbetejuice for å yte bedre. Les gjerne mer om rødbeters gunstige helseeffekter HER.

Tips I: Merk at betalainer er vannløselige, og lengre varmebehandling av rødbeter kan redusere innholdet av disse viktige næringsstoffene. Derfor kan rødbeter med fordel inntas rå, som i denne smoothien. Ved varmebehandling er det anbefalt å dampe rødbeter i max 15 minutter, med skallet på.

Stangselleri inneholder også betennelsesdempende stoffer, og minst 12 ulike velgjørende antioksidanter, ifølge forskning. Forøvrig har stangselleri et høyt innhold av vitamin K, et undervurdert (og kanskje lite kjent) vitamin. Du kan lese mer om stangselleri HER.

Tips II: Stangselleri bør ikke kokes, da forsvinner en stor del av næringsstoffene, og de bør heller ikke lagres mer enn en uke (selv i kjøleskap). Damping i 10 minutter sies å ha minimalt med næringstap sammenlignet med rå stangselleri.


Du trenger følgende til ca 7 dl smoothie:

2 dl god appelsinjuice (gjerne økologisk)
1 rødbete (ca 4 cm i diameter, fersk)
1-2 selleristenger
1 grønt eller rødt eple
1/2 agurk
2-3 ss akasiehonning (helst rå)

Ha appelsinjuice i en blender. Hvis rødbeten er fin i skallet, trenger du bare vaske den godt og kutte vekk endene - grovhakk den, og tilsett. Grovhakk selleri, eple og agurk, og tilsett sammen med litt akasiehonning. Kjør sammen til en jevn smoothie.

Serveres straks.

Vel bekomme!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar