søndag 7. august 2016

Glutenfritt grovt brød (kornfritt)



Det har blitt endel forsøk på kornfri brødbakst etter at jeg startet med Seignalet-kosthold. Det aller første kornfrie brødet lagde jeg med en "brown bread" melblanding kjøpt på en helsekostbutikk, og jeg kan vel trygt si at det ikke er det beste brødet jeg har smakt. Kornfrie melblandinger er typisk laget med mel og stivelse fra grønnsaker (f.eks tapiokamel, potetmel og maisenna), og de blir veldig finmalte. Brødet får også en veldig "finmalt" konsistens, og blir tørt og rart å tygge på, synes jeg. 

Jeg fant fort ut at jeg måtte prøve å lage kornfrie brød fra bunnen av. Så jeg satte i gang å utforske alternative meltyper, og det har blitt endel prøving og feiling. Jeg er ikke på noen måte "i havn" ennå, det er fortsatt mye jeg vil teste ut. Og spennende er det jo på sitt vis. 

Som selverklært brødelsker må man bare belage seg på at kornfrie brød ikke blir helt det samme som ordinære brød, laget av glutenspekket mel. Men om man bare er klar over den kornfrie bakstens begrensninger, samtidig som man etter beste evne utnytter mulighetene som ligger i alternative ingredienser, så man kan absolutt lage brød som blir greie på både smak og konsistens, og som døyver savnet etter vanlig brød.

I denne oppskriften har jeg brukt malte mandler, kikertmel og finmalt kokosmasse i stedet for vanlig mel, alle disse gir grei konsistens (à la et grovbrød). Dessuten har jeg finmalt linfrø og gresskarfrø for ekstra sunne brød og ekstra konsistens.

Siden kornfri brødbakst er glutenfri, får brødet naturlig nok ikke noe glutennettverk som binder deigen sammen - man må bruke alternative ingredienser med bindeevne. Som viktigste bindemiddel har jeg her brukt egg. Kikertmel har også litt bindeevne, og er dessuten næringsrikt. Malte psylliumfrø gir saftigere brød og gjør at det smuler mindre, og er mye brukt i glutenfri brødbakst. Malte psylliumfrø fås på de fleste dagligvarebutikker, gjerne som Fiberhusk, men også andre merker finnes.

Dette er det første brødet jeg har kommet frem til som jeg synes er "godt nok" til å postes på bloggen. Eller; det var vel mer det at seksåringen i heimen begynte å mase om å få "mammabrød", og det var altså dette hun siktet til. Og siden hun syntes det var såpass godt, så tenkte jeg at det kanskje var godt nok til å publiseres på bloggen også!


Tips I: Jeg anbefaler å kle brødformen med bakepapir før røren helles i (se bildet). Klipp til eller riv bakepapiret så det er akkurat like langt som selve brødformen, og la bredden være slik at papiret ligger over kantene på formen. Da er det utrolig enkelt å løfte papiret med brødet ut av formen når det er ferdig stekt. Kort-endene på formen må fortsatt smøres.

Tips II: Skjær gjerne brødet i skiver når det er helt avkjølt, og frys ned. Så kan du ta opp enkeltskiver etter behov, og de tiner fort.


Du trenger følgende til ett brød:

200 gr mandelmel (evt hele mandler som males)
100 gr kikertmel
50 gr kokosmel (evt kokosmasse som finmales)
50 gr linfrø
50 gr gresskarfrø
2 ts bakepulver
1 ts himalayasalt

5 egg
1 ts malte psylliumfrø (f.eks Fiberhusk)
2,5 dl kremet kokosmelk (kartong)
2 ts eplecidereddik
1 ts akasiehonning

Kokosolje (evt annen olje) til smøring av formen

Hvis du bruker hele mandler, males de med mandelkvern. Kokosmasse, linfrø og gresskarfrø finmales i food processor eller kvern. Jeg bruker mini food processoren til stavmikseren min til kokosmassen, linfrøene og gresskarfrøene (Bamix fungerer i alle fall veldig bra til dette), og jeg maler disse hver for seg. Da har jeg god kontroll på hvor finmalte hver av ingrediensene blir. Det kan forøvrig være greit om ikke alle frøene blir like finmalte, så får brødet mer "kornkonsistens".

Forvarm stekeovnen til 170 grader.

Bland mandelmel og kokosmel, samt malte linfrø og gresskarfrø sammen med bakepulver og himalayasalt i en bolle. 

I en annen bolle piskes eggene godt sammen. Tilsett malte psylliumfrø, og visp godt sammen. Tilsett kokosmelk, eplecidereddik og akasiehonning. 

Bland sammen eggeblandingen og melblandingen.

Kle brødformen med bakepapir, som vist på bildet over. Smør innsiden av endene med kokosolje, og hell i deigen. Jevne brøddeigen utover i litt buet form med en slikkepott, så det får fasong som et brød.

Stekes i ovnen i 30-40 minutter, til overflaten er fint gylden.

Bruk eventuelt en slikkepott til å løsne endene på brødet fra formen (om de sitter litt fast). Løft bakepapiret med brødet ut av formen, fjern bakepapiret forsiktig, og la brødet avkjøles på rist. Vent med å skjære i brødet til det er helt avkjølt.

Nytes med godt pålegg.

Skjær gjerne brødet i skiver, og frys ned.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar