onsdag 20. juli 2016

Kremet gulrotsuppe med ingefær og appelsin (raw food - melkefri)



Helt siden jeg lagde den gode gazpachoen forleden, har jeg vært hekta på tanken om å lage flere "rå" supper. Det er jo så utrolig kjapt og enkelt - fiks ferdig suppe på fire-fem minutter! Og så smaker det så utrolig godt når du får de autentiske smakene av råvarene. For meg har dette åpnet en helt ny matverden.

Jeg hadde endel gulrøtter som jeg trengte å få brukt opp, og jeg googlet litt for å se om det var noen som hadde laget "rå" suppe av gulrøtter. Jeg var i grunnen litt skeptisk - hvordan kan man egentlig klare å lage en god suppe av harde, ukokte gulrøtter?? Men jeg fant svar, flere svar. Folk hadde prøvd det før så klart, og med godt resultat og gode tilbakemeldinger endatil. Jeg fanget opp et tips om å bruke cashewnøtter for å få en kremet suppe, og bestemte meg for å gå i gang.

Jeg endte opp med å smaksette suppen med finrevet frisk ingefær, hvitløk og appelsinjuice. Da ble den både fint krydret, og appelsinjuicen ga en herlig friskhet som balanserte fint mot sødmen i både gulrøttene og cashewnøttene. Jeg valgte å koke opp vannet før det ble tilsatt i blenderen. Jeg fikk det for meg at det ville hjelpe på konsistensen - at det ville hjelpe gulrøttene til å bli enda bedre "blendet". Jeg vet ikke om det stemmer, siden jeg ikke har testet med kaldt vann, men i alle fall ble suppen litt "lun" og temperert. 

Med hånden på hjertet: Jeg hadde aldri trodd at en rå gulrotsuppe kunne bli så bra kremet som dette! Trikset er å kjøre blenderen litt ekstra, og ikke minst smake seg frem. Ulike blendere kan være veldig ulike også, så det hjelper nok med en litt kraftig en. Men jeg har ikke akkurat noen toppmodell jeg heller, bare så det er sagt…

Uansett; jeg tenker at når det kan funke så godt med gulrot, så kan det funke med nesten hva som helst. Det gjenstår så klart å prøve ut, men - "the sky is the limit". Jeg gleder meg stort til alle de superkjappe, gode, næringsrike rå suppene jeg skal lage fremover. Jovisst er jeg hekta!

Suppen rekker til to middels porsjoner, men er du veldig sulten så klarer du nok alt sammen selv.


Du trenger følgende til to middels porsjoner (ca 6 dl suppe totalt):

2 dl kaldt vann, skal kokes opp
300 gr gulrøtter
50 gr cashewnøtter
1/2 dl god appelsinjuice
1 fedd hvitløk
Ca 1 ss finrevet frisk ingefær
Ca 1 ts himalayasalt
(Pepper)

Extra virgin olivenolje

Kok opp vannet.

Skrell gulrøttene, og kutt i grove skiver (ca 1 cm tykke). Ha dem i en blender sammen med cashewnøtter, appelsinjuice, hvitløk og det kokende vannet. Kjør godt sammen til en jevn og kremet suppe, det kan ta etpar minutter.

Smak til med finrevet frisk ingefær og himalayasalt (og eventuelt pepper om ønskelig). Kjør sammen igjen, til alt er skikkelig blandet sammen.

Sprinkle litt extra virgin olivenolje over ved servering.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar