torsdag 26. mai 2016

Skikkelig god pizza med spekeskinke - på enkelt vis



Den aller beste pizzasausen er den som får putre og småkoke en god stund. Men du kan lage ganske god pizzasaus på superlettvint vis også, uten verken grønnsakskutting eller koking. Og tidsmessig kan den nærmest konkurrere med ferdigsauser, bare at her vet du eksakt hva sausen inneholder. Når pizzaen går i ovnen på høy varme, så vil sausen uansett få god varmebehandling.

Jeg lagde denne pizzasausen forleden da formen ikke var på topp, og jeg hadde ikke mye ork til å kokkelere. Men femåringen hadde så inderlig lyst på pizza, og jeg er litt svak for gode matønsker fra mine små... Jeg satte en kaldhevet pizzadeig med durumhvete kvelden før, rørte kjapt sammen en hjemmelaget pizzasaus på enkleste vis, og toppet med revet ost og spekeskinke.

Gud bedre så godt det ble - superlettvint og supersnadder!
Atter en ny matfavoritt er introdusert i heimen.
Jeg tror kanskje innslaget av cheddarost ga pizzaen et ekstra løft - jeg bare nevner det...

Når du setter pizzadeig til kaldheving kvelden før, kan du på dette viset ha deilig hjemmelaget pizza ferdig på under en halvtime.



Du trenger følgende til to store pizza:

En porsjon pizzadeig med durumhvete

Pizzasaus:
1 kartong hakkede tomater (500 gr)
2 ss extra virgin olivenolje
2 ss god balsamico
2 ts paprikapulver
1 ts tørket basilikum
1 ts tørket timian
1 ts tørket oregano
Hvitløkspepper
Salt

Topping:
Revet ost etter ønske (jeg brukte mozarella og cheddar)
Spekeskinke

Dag 1:

Lag pizzadeigen kvelden før, og sett til kaldheving til neste dag. Følg instruksjonen i det lenkede blogginnlegget.


Dag 2:

Forvarm stekeovnen til 275 grader.

Del pizzadeigen i to emner. Legg det ene deigemnet på en stekeplate med bakepapir, og trykk utover med hendene til en tynn og jevn pizzabunn. Du kan også kjevle deigen, men jeg liker at pizzaen får en litt "opphøyet" kant, jeg synes den gir et bedre stekeresultat.

Bland sammen alle ingrediensene til pizzasausen i en bolle, og fordel halvparten i et jevnt lag på pizzabunnen.

Toppes med revet ost og spekeskinke.

Stekes på nederste rille i ovnen i 12-15 minutter, til pizzaen er fint gylden.

Når den første pizzaen står i ovnen, tilberedes den andre på samme vis.



Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar