torsdag 17. mars 2016

Kylling med deilig ovnsbakt auberginsalat og pasta



 I salatbaren i kantinen på jobb har de ofte en miks av ovnsbakt aubergin og squash. Jeg synes denne miksen er så god, og siden jeg ofte spiser salat til lunsj, så blir den en hyppig del av lunsjen min.

Når jeg nå da tilfeldigvis hadde både aubergin og squash i hus, fikk jeg lyst til å lage denne herlige ovnsbakte auberginsalaten - som jeg velger å kalle den. Jeg tilsatte dessuten gode cherrytomater, og sprinklet godt med extra virgin olivenolje over, samt et dryss frisk timian. 

Det viktigste er å få auberginen helt gjennombakt og mør, da er den vidunderlig god på både smak og konsistens. Vær oppmerksom på at auberginen trekker til seg mye extra virgin olivenolje.

Jeg serverte denne herlige auberginsalaten til stekt kyllingfilet og pasta, og toppet forøvrig med kremet balsamico ved servering. Innertier! Jeg fikk klar melding fra femåringen om at dagens middag var knallgod! Regner med at den må gjentas ved snarlig anledning...

Balsamico-creme - fyldig og god


Du trenger følgende til tre-fire personer:

1 stor aubergin
1 squash
150-200 gr cherrytomater
Extra virgin olivenolje
Frisk timian (eller tørket)
Salt

5-700 gr kyllingfilet
Smør
Olje til steking
Salt
Hvitløkspepper

Pasta til tre-fire personer

Ved servering:
Balsamico-creme

Forvarm stekeovnen til 215 grader.

Aubergin og squash kuttes i terninger, max 1 cm tykke i ene retningen. Ha i en romslig ildfast form, sammen med cherrytomater delt i to. Sprinkle godt med extra virgin olivenolje over, auberginen vil trekke til seg mye olje! Dryss over litt salt og frisk (eller tørket) timian. Bland godt sammen. Ovnsbakes i ca 40 minutter, til auberginen virker helt mør, den blir nærmest silkemyk i konsistensen…  Du kan gjerne vende om på grønnsakene en gang eller to underveis.

Kok opp vann til pastaen i en romslig kasserolle.

Kyllingfilet deles i 1 cm tykke skiver. Stekes i stekepanne med 50/50 smør og olje på litt over middels varme, dryss over litt salt og hvitløkspepper. Stekes til kyllingen er gjennomstekt og fint gylden, noen minutter på hver side. Juster varmen etter behov.

Kok pasta etter anvisning på pakken.

Server kyllingen med pasta og ovnsbakt aubergin, squash og cherrytomater. Toppes veldig gjerne med basamico-creme.

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar