tirsdag 15. mars 2016

Brannbilkake! (barnebursdag)



Jeg var ikke i tvil om hva jeg skulle bake til yngstemann sin fireårsdag. Han elsker store maskiner og kjøretøyer, og til jul var det brannbil som sto øverst på ønskelista…

Det måtte bli brannbilkake! 

Jeg gjorde det helt enkelt, og lagde en sjokoladekake i langpanne. Den ble delt i tre like, rektangulære deler som ble lagt oppå hverandre med sjokoladesmørkrem imellom, og sjokoladesmørkrem utenpå. Deretter ble den kledt og pyntet med marsipan farget med gelefarger.

Selve sjokoladekaken lagde jeg helgen før, og frøs ned. Så tok jeg den opp noen timer før den skulle pyntes. Sjokoladesmørkremen lagde jeg rett før kaken skulle monteres. All pynt er av marsipan, farget med Wilton géléfarger, og formet for hånd. Pyntingen tok noen timer - det vil si en hel ettermiddag & kveld...

Jeg lagde kaken ferdig to dager før selskapet, oppbevarte den i kjøleskap, og tok den ut to-tre timer før servering. Det anbefales at kaken er romtemperert ved servering, da er det lettere å skjære i den, særlig med kakespade.

Her har du en grundig beskrivelse av hvordan jeg lagde kaken.



Du trenger følgende:

1 sjokoladekake, stor langpanne

1 porsjon sjokoladesmørkrem

800 gr marsipan (ca 600 gr til rød marsipan)
Géléfarger (rød, svart, blå, gul)


Praktisk utstyr å ha for hånden:

Målebånd
Stor skjærefjøl
Bakepapir
Kakespatel
Plasthansker (til bruk i matlaging)
Kjevle
Bakeunderlag
Tannpirkere
En liten, skarp kniv


Sjokoladekaken og sjokoladesmørkremen lages på forhånd.


Langpannekaken skal deles i tre like store deler - lengden på brannbilkaken vil omtrentlig tilsvare lengden på kortsiden av langpannekaken. Jeg skar av de ytterste kantene, ca 1-2 cm på alle fire sider, siden kantene ofte blir tynnere enn kaken er på midten, og for å få "renere" kanter på kaken. Når kantene er renskåret, bruker du målebånd, måler langsiden, og deler på tre. Da finner du bredden på brannbilkaken. 

Hvis kaken har mye ujevnheter, kan du eventuelt renskjære den litt (horisontalt altså), så kaken blir jevnere i lagene. Jeg kunne ha gjort det med denne - det fant jeg ut da jeg la lagene oppå hverandre. Men glasuren vil uansett bidra til å jevne ut lagene og kaken.


Ta en av de tre kakedelene og legg på underlaget som du ønsker at kaken skal stå på. Her har jeg benyttet en stor skjærefjøl med bakepapir. Bre på et lag sjokoladesmørkrem, bruk gjerne kakespatel som letter arbeidet...


…legg på neste kakedel og bre på sjokoladesmørkrem, og legg deretter på tredje og siste del. Jeg valgte å lage et hakk i kaken på tvers (se bildet), for å markere overgangen mellom førerhuset og resten av brannbilen. Sjekk at kaken ser noenlunde jevn og grei ut i fasongen.


Kle kaken med sjokoladesmørkrem.

Og så er det klart for farging av marsipan og pynting.


Du trenger ca 600 gr rød marsipan, og du vil trenge endel dråper gelefarge for å få marsipanen skikkelig rød. Tilsett farge, gjerne i etpar-tre omganger om det trengs, og kna marsipanen godt til den er jevnt farget. Jeg knar marsipanen til en lang tynn pølse som jeg så bretter sammen, og knar til en lang tynn pølse igjen som jeg bretter sammen, og fortsetter slik til all fargen er jevnt fordelt i marsipanen.

Så kjevler du ut marsipanen til en avlang, stor og jevn leiv. Det er greit å bruke et bakeunderlag til dette, med mindre du har en kjøkkenbenk som er lett å kjevle på (uten at marsipanen setter seg fast). Marsipanleiven må være lang nok og bred nok til å dekke hele lengden og bredden på brannbilkaken, inkludert sidene. Bruk gjerne kjevlen til å rulle opp marsipanen på, så blir det lettere å legge/rulle den over kaken. 

Legg marsipanen varsomt inntil kaken, pass på så marsipanen ikke revner. I hjørnene vil det bli folder som står ut - legg marsipanen helt inntil hjørnet, og klipp hjørnet rent med saks. Renskjær de nederste kantene inn mot kaken.

Du vil få endel rød marsipan til overs etter renskjæringen. Endel av denne marsipanen kan du bruke til å farge de mørkeste delene av kakepynten, for eksempel hjulene og vinduene. 


Da er altså kaken er kledt med rød marsipan - nå gjenstår bare resten…

Når du skal feste på marsipandeler på marsipan, er det lurt å stryke på litt vann på baksiden, det vil fungere nesten som lim, og delene vil feste seg bedre.


Ta av det du trenger av den røde marsipanen til hjulene, og farg marsipanen svart. Del i fire like store deler, trill dem runde og press litt flate til passe store hjul. Stryk litt vann på baksiden av hvert hjul, og plasser/fest på kaken.

Jeg brukte også litt av den overskytende røde marsipanen til å lage en kant nederst rundt kaken. Den vil dekke eventuelle ujevnheter, og blir som en støtfanger. Jeg trillet tynne, lange, jevne pølser som ble trykket litt flate, før de ble festet rundt kanten, fuktet med litt vann.


Til vinduene brukte jeg også av den røde marsipanen, og tilsatte litt blå farge. Vær forsiktig med mengden, bruk gjerne tannpirker som dyppes litt i gelefargen, og tilsett bare litt og litt i marsipanen. Kjevle ut marsipanen, bruk målebånd og se an hvor store vinduer du vil ha på kaken, og skjær med skarp kniv. Fukt med litt vann på baksiden og fest på kaken. 

Til de grå skyvedørene på siden og bak brukte jeg ny marsipan uten farge, og tilsatte bittelitt svart. Igjen; vær svært forsiktig med mengden, det er fort gjort å ende med for mørk farge! Kjevle ut marsipanen, bruk målebånd og se an hvor store dører du vil ha på kaken, og skjær med skarp kniv. Bruk baksiden på kniven til å trykke parallelle striper i dørene. Fukt med litt vann på baksiden og fest på kaken. 


Ellers lagde jeg noen gule og blå detaljer. Jeg lagde gule håndtak ved de grå dørene, samt gule skjold innunder vinduene på sidene. Jeg lagde blå lys foran og bak, samt oppå taket foran.


Jeg lagde en "ufarget" stige, ved å trille ut lange, tynne, jevne pølser som ble kuttet til i passe lengder.


Brannbilen har fått nummerskilt foran med "4 år" på.


Vil du ha flere detaljer på, så er det bare å bruke fantasien. Personlig syns jeg det er greit med ikke altfor mange detaljer, men det er smak og behag. 

Og det viktigste var jo uansett at jubilanten ble strålende fornøyd!



Da gjenstår det bare å ønske lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar