søndag 4. oktober 2015

Nydelig ovnsbakt blåbær- og vaniljepai



Det er litt moro - femåringen i huset har gitt "ho mor" endel inspirasjon på kjøkkenet i det siste! Blant annet har hun mast om at hun vil jeg skal lage pai… Joda, pai. I alle varianter - middagspaier og dessertpaier.

Jeg er jo ikke vanskelig å be, og det hører med til historien at jeg er temmelig glad i pai selv, anglofil som jeg har vært helt siden jeg bodde et år i England i tenårene… Så det har blitt noen runder med nettopp pai i det siste - både til middag og til dessert altså. Flere oppskrifter vil nok finne veien til bloggen etter hvert.

Her er resultatet av femåringens inderlige ønske om en dessertpai med blåbær. Dette er en ovnsbakt variant med vaniljekrem, og inspirasjonen til kremen fant jeg på www.food.com. Oppskriften bruker kondensert melk, som jeg aldri har brukt til kokkelering før, så det var jo en ny og spennende erfaring. Dessuten fikk jeg brukt litt av blåbærene som vi plukket i juli, min datter og jeg. Jeg brukte blåbærene direkte fra dypfryst tilstand, og det gikk helt fint. 

Hvis paiformen din er større enn 23 cm, bør du øke mengden fyll tilsvarende.

Jeg har laget et eget blogginnlegg om paibunnen jeg bruker, med utførlig forklaring av fremgangsmåte. Den er enkel å lage, og kan med fordel lages på forhånd og fryses ned.

Paien er bare kjempegod, og ble en stor hit her i heimen! Jeg har en mistanke om at den må lages igjen om ikke altfor lenge...



Du trenger følgende til en pai (23 cm form):

1 paibunn

180 gr sukker (2 dl)
10 gr siktet hvetemel (1 ss)
1 ts vaniljepulver
2,5 dl kondensert melk (Vikingmelk)
3 store egg

250 gr blåbær, gjerne dypfryste

(Hvis paibunnen ikke er stekt på forhånd, stekes den på 200 grader i 10-12 minutter før den avkjøles lett og fyllet has i)

Forvarm stekeovnen til 215 grader.

Bland hvetemel og sukker i en bakebolle, og tilsett kondensert melk gradvis, visp sammen til en jevn blanding. Pisk eggene sammen, tilsett i melblandingen sammen med vaniljepulver, og visp godt sammen.

Ha blåbærene i paideigen i et jevnt lag, og hell deretter eggeblandingen over.

Stek først paien i 15 minutter, reduser så temperaturen til 175 grader, og stek i ca 40 minutter til.

Paien må avkjøles helt før servering, da får fyllet "satt" seg litt.

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar