lørdag 11. april 2015

Hjemmelaget sushi på enkleste vis!



Det har etter hvert blitt mye sushi her i heimen - takk og pris for småtroll som digger det på linje med oss voksne! Stort sett har det da blitt take-away, som en enkel løsning på late dager… Men det er lettvint å lage sushi selv, og det blir så klart mye billigere i lengden også.

Nå kunne jeg ha skrevet et innlegg om "hvor enkelt du lager nigiri og makiruller", men det har jeg ikke tenkt å gjøre. I alle fall ikke i denne omgang. I dag droppet jeg både nigirimaking og makirulling, og lagde sushi på enkleste vis: 

Det ble sashimi av laks - én naturell variant og én marinert med ponzusaus. Som tilbehør serverte jeg sushiris, syltet ingefær, mango, avocado og soyasaus. Alternativt til avocado naturell kan du lage en supergod guacamole med koriander og vårløk til.

Jeg antar det finnes like mange oppskrifter på ponzusaus som det finnes sushikokker. I dag lagde jeg en enkel men smakfull variant med frisk koriander og ristede sesamfrø. Syren i ponzusausen gjør at fisken blir litt "kokt" når den får stå og marinere noen minutter. 

Hjemmelaget ponzusaus med ristede sesamfrø og frisk koriander

Tips 1: Både mango og avocado må være perfekt modne for å være gode på både smak og konsistens. Når de kjøpes i butikken er de ikke alltid modne nok til å kunne brukes samme dag (det gjelder selv de som er såkalt "spisemodne", har jeg erfart). Her kan det være lurt å snike inn litt planlegging... Hvis jeg vet (eller antar) at jeg skal bruke mango eller avocado til helgen, så pleier jeg å kjøpe dem flere dager i forveien, gjerne opp mot en uke før. Så lar jeg dem ligge fremme på kjøkkenbenken - de modnes raskere i romtemperatur. Det kan være greit å kjenne litt lett på dem underveis og følge med, og dersom de virker å være fint modne "før tiden", så legg dem i kjøleskap. Da vil den videre modningsprosessen bremse opp.

Ponzumarinert sashimi av laks - veldig enkelt, veldig godt...

Tips 2: Sesamfrøene får en ekstra god og nøtteaktig smak når de ristes lett i tørr stekepanne på god varme først. De skal bli lett gyldne uten å bli svidd. Rist gjerne mer sesamfrø enn du trenger til denne oppskriften på ponzusaus, og oppbevar i en liten boks med tett lokk (holder seg lenge) til senere bruk.

Tips 3: Ponzumarinert laks egner seg godt som forrett.


Du trenger følgende til tre-fire personer:

Ponzu-saus:
1/2 lime
2 ss riseddik
2 ss soyasaus
1/2-1 ts brunt sukker
1 ts sesamfrø (helst ristet)
En liten håndfull frisk koriander

Sushiris til tre-fire personer
2 ss riseddik
2 ts sukker

1 middels stor mango, perfekt moden

4-600 gr laksefilet av god sushi-kvalitet (Frøya, Salma eller lignende)

1 avocado, perfekt moden
1/2 lime

Ved servering:
Syltet ingefær
Soyasaus
Wasabi

Ponzusausen: Ha saften av 1/2 lime, riseddik, soyasaus, brunt sukker, sesamfrø og finhakket koriander i en skål. Bland sammen til sukkeret er løst opp, og sett i kjøleskap så lenge.

Sushirisen kokes etter anvisning på pakken. Når risen er kokt tilsettes en lake av riseddik og sukker, følg anvisningen.

Mangoen skrelles, fruktkjøttet skjæres av på hver side av den relativt flate, store steinen (ca to cm tykk), og kuttes i terninger.

Vask hendene godt før du starter med laksen, for god hygiene. Laksefileten kuttes i ca 1/2 cm tykke skiver, halvparten legges på ett fat og resten på et annet fat. Bruk en skje, rør sammen ponzusausen, og ha litt saus over all sashimien på det ene fatet. La det stå og marinere etpar minutter.

Avocado deles i to, skallet tas av, og fruktkjøttet kuttes i skiver eller terninger. Skvis saften av 1/2 lime over.

Server sashimien med sushiris, mango, avocado, syltet ingefær, soyasaus og wasabi etter ønske og smak. Vel bekomme!


2 kommentarer:

  1. Så fin blogg du har! Gleder meg til å lese mer i den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier23. april 2015 kl. 18:14

      Takk Åsne, så hyggelig da :-)

      Slett