onsdag 2. juli 2014

Nydelig god sjokoladesmørkrem!



Her, kjære leser, har du en virkelig god sjokoladesmørkrem! 

Sjokoladesmørkrem bruker du som fyll i kaker, samt til å trekke kaker med, for eksempel før du legger på marsipan eller fondant. Er du glad i cupcakes så er den fin å bruke som topping.

Jeg har laget sjokoladesmørkrem noen ganger, men synes at den smaker litt vel mye smør. Alternativet er å "kompensere" med mer melis, men da blir kremen altfor søt etter min smak - generelt bruker jeg jo forholdsvis lite sukker når jeg lager kaker og desserter. 

For litt siden satt jeg og googlet, i forbindelse med at jeg skulle lage kake til den forestående fireårsdagen i heimen. Jeg kom over et blogginnlegg hos Hanne's kaker, forøvrig en bloggvenninne av meg, og så at hun bruker egg i sin smørkrem. Så jeg tenkte at det måtte jeg rett og slett prøve!

Så her er sjokoladesmørkremen, nå med egg - og dette er uten tvil den beste jeg har laget, og kanskje også smakt!

Tusen takk for godt tips, Hanne:-) 


Du trenger følgende:

200 gr melis
200 gr smør
200 gr mørk sjokolade (70%)
2 egg

Ta smør og sjokolade ut av kjøleskapet i god tid, noen timer eller kvelden før, slik at de får bli helt romtempererte. Eggene foretrekker jeg å ha kalde, da bidrar de til at smørkremen svales litt ned og får litt fastere konsistens etter første pisking. 

Melis og smør piskes til en lys og fin krem i kjøkkenmaskin, det tar ca 4-5 minutter.

I mellomtiden hakkes sjokoladen, og smeltes over vannbad. Ikke la bollen med sjokoladen få kontakt med det varme vannet - sjokoladen kan bli brent på relativt lav varme. Rør jevnlig i sjokoladen, slik at den blir jevn og oppløst før den blir varmere enn nødvendig. Sett den smeltede sjokoladen til side så lenge.

Tilsett så ett og ett egg om gangen i kremen, pisk sammen mellom hver gang.

Tilsett den smeltede sjokoladen i en tynn stråle i den piskede smørkremen, og pisk sammen til all kremen er fint og jevnt blandet.

Og vips - sjokoladesmørkremen er ferdig!

1 kommentar: