onsdag 2. juli 2014

Lynet McQueen kake - Lightning McQueen (barnebursdag)



Når jentungen bestiller Lynet-kake til 4-årsdagen sin, ja så blir det Lynet-kake!

Lynet, eller Lightning McQueen, er frontfigur i den Oscar-nominerte filmen Biler (Cars). De aller fleste små og større barn vet veldig godt hvem Lynet er…

Jeg lagde for så vidt en marsipanfigur av Lynet på bursdagskaken til minstemann tidligere i år, men en slik 3D-kake som dette har jeg aldri laget før. Det finnes visstnok maler man kan printe ut på nettet til slike Lynet-kaker (og helt garantert til andre 3D-kaker også), men jeg fant bare min egen måte å gjøre det på som funket for meg. Jeg tok utgangspunkt i en liten Lynet lekebil som ungene har, og ganget opp målene med fire til en passe størrelse på kaken. Her er målene jeg brukte:

 Lekebil mål:
Total lengde: 7,5 cm
Lengde panser: 2,3 cm
Lengde "førerhus": 4 cm
Lengde bakpart/spoiler: 1,2 cm
Bredde front: 3,5 cm
Bredde midten: 3,3 cm
Bredde bak: 3,7 cm
Høyde panser: 2,2 cm
Høyde tak (over bakke): 2,5 cm
Høyde tak (over panser): 0,8 cm
Høyde bak/spoiler: 2,3 cm

Kake mål:
Total lengde: 30 cm
Lengde panser: 9,2 cm
Lengde "førerhus": 16 cm
Lengde bakpart/spoiler: 4,8 cm
Bredde front: 14 cm
Bredde midten: 13,2 cm
Bredde bak: 14,8 cm
Høyde panser: 8,8 cm
Høyde tak (over bakke): 10 cm
Høyde tak (over panser): 3,2 cm
Høyde bak/spoiler: 9,2 cm

Jeg brukte følgende:
  • En standard sjokoladekake i standard langpanne (med seks egg)
  • En porsjon sjokoladesmørkrem
  • 7-800 gr marsipan (figurmarsipan anbefales, den er smidigere å jobbe med)
  • Litt hvetemel ved utkjevling av figurmarsipan
  • (Litt melis ved utkjevling av ekte marsipan)
  • Gelefarger (fra Wilson) til å farge marsipanen med (rød, svart, gul)
  • Kjevle til å kjevle ut marsipanen
  • En skarp liten kniv til å skjære ut delene til kaken med

Selve langpannekaken ble laget helgen før og fryst ned, og tatt opp for utskjæring og pynting dagen før servering. Du kan fint begynne å skjære i den når den er frossen, du trenger bare en skarp og god kniv. 

Sjokoladesmørkremen ble laget etpar dager på forhånd og oppbevart i kjøleskap. Ta den ut i god tid før kaken skal pyntes, gjerne en time eller to i forkant, så den rekker å bli romtemperert.

Jeg skar ut stykker fra langpannekaken basert på målene over. Her får du en detaljert beskrivelse av hvordan jeg gikk frem:

To like kakedeler ble skåret ut til hovedskroget på bilen 

Kortlengden på en standard langpanne er i overkant av 30 cm lang, ergo passet det perfekt å skjære ut lengden på bilen langs kanten på denne "kortsiden". Med utgangspunkt i kakemålene over skar jeg da ut først ett stykke på 30 x 15 cm. "Hjørnene" fremme på bilen ble avrundet, et parti på midten av langsidene fikk litt "innsving, og bakerst ble det også skåret av litt "innsving".

Deretter la jeg dette første stykket oppå langpannekaken igjen (det som var igjen av den), så langt ut til siden som mulig (for å utnytte langpannekaken best mulig), og kunne da skjære ut samme form på stykket enkelt og greit.

Kakedelene er skåret ut, og har blitt skjært i fasong

Av det som var igjen av langpannekaken skar jeg ut "førerhuset" og en hekkspoiler bak. Jeg måtte bruke to deler til førerhuset, men det er ikke noe problem, kaken blir fin som bare det etter hvert! Jeg modellerte kaken med kniven, særlig fremme på panseret som fikk en "fordypning" på midten samt ble rundet av på sidene.

Når alle kakedelene var skjært ut, ble de "limt" sammen med et lag sjokoladesmørkrem (ca 1/2 cm tykt) mellom alle delene...


…og etterpå fikk hele kaken et lag med sjokoladesmørkrem utenpå.

Og så var det tid for den krevende marsipanen da…

Marsipanen ble farget rød med gelefarge som ble knadd godt inn. Jeg brukte i utgangspunktet 400 gr ekte marsipan til denne jobben. Men for det første fant jeg ut av dette var for lite til å dekke hele kaken med god margin, og for det andre fant jeg ut av ekte marsipan (med høyt mandelinnhold) er lite smidig og elastisk å jobbe med…

Så da blandet jeg inn ca 200 gr figurmarsipan sammen med den ekte marsipanen. Da ble den litt smidigere, og jeg fikk nok mengde utkjevlet marsipan. Men; den ble ikke smidig nok til at jeg fikk formet marsipanen så jevnt og fint rundt hjørnene og i kriker og kroker på kaken som jeg skulle ønske. Den revnet litt noen steder, og fikk noen folder andre steder særlig rundt bakhjørnene… Endel av dette blir uansett dekket av pynten som kommer på etterpå da, så resultatet ble ikke så ille når alt kom til alt...

Men lærdommen min er; selv om ekte marsipan smaker bedre, så blir resultatet mye finere om du bruker figurmarsipan. Neste gang jeg lager 3D-kake bruker jeg nok kun figurmarsipan, eller hovedsaklig det (avhengig av formen på kaken).

Jeg brukte figurmarsipan til øvrig pynt på kaken.

Tips: Når du kjevler ut figurmarsipan, er det lurt å drysse litt siktet hvetemel på begge sider av leiven, da blir den ikke så klissete, og den blir mer medgjørlig å arbeide med. Det er ikke så mye som skal til, så vær forsiktig med mengden, ta litt og litt om gangen!

Det ble noen folder her og noen revner der, men marsipanen er i alle fall kommet på kaken!


Litt av marsipanen ble farget svart, nok til hjul og vinduer.

Jeg trillet fire like store runde kuler, og trykket dem litt flate til hjulene. Jeg plasserte ett og ett hjul inn mot skroget der det skulle være, brukte det som mal og skar ut den røde marsipanen, for deretter å feste hjulet i "åpningen" (da blir ikke hjulene liggende fullt så "utenpå" resten av skroget).


Resten av den svarte marsipanen ble kjevlet ut og skåret ut til vinduer på sidene og bak. Samt til øyne (se bildet under). Fukt baksiden på marsipanstykkene med litt vann på fingeren, og "lim" dem så på kaken.


Ufarget marsipan ble kjevlet ut og skåret ut til frontrute, munn og frontlykter, samt de små prikkene på øynene. Litt av marsipanen ble farget gul, kjevlet ut og skåret ut til øvrig pynt som på bildet over. Skriften ble skrevet på med ferdigkjøpt dekortube.

Og vips; så var kaken ferdig og klar for fireårsdag:-)

Snitt av kaken - her ser du lagene med sjokoladesmørkrem

Ta ut kaken ca en time før servering, så rekker den å bli passe temperert og god i konsistensen. Kaken kan oppbevares noen dager i kjøleskap.

**********

Tips: Restene av langpannekaken og sjokoladesmørkremen må du for all del ikke kaste! Du kan for eksempel smuldre kakerestene, og blande inn restene av sjokoladesmørkremen.
  • Dette kan du nå bruke til cake pops; du kan forme kuler som festes på pinner, og som deretter blir dyppet i smeltet sjokolade og eventuelt strøssel
  • Eller du kan gjøre som meg; blande det sammen med iskrem som er nok tint til å være myk og medgjørlig. Bland med vanilje- eller sjokoladeiskrem, og på et blunk så har du kjempegod cookies-iskrem:-)

6 kommentarer:

  1. Hello, this weekend is pleasant designed for me, since this moment i am reading
    this fantastic educational piece of writing here at my
    home.

    Visit my website :: Braun

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier3. juli 2014 kl. 09:20

      Thanks a lot, that's really good to hear :-)

      Slett
  2. Hei
    Lagde kaken etter oppskriften din. Det gikk kjempebra, veldig fin og oversiktlig oppskrift. Genialt med alle målene på kake deler. Det var rett og slett gøy å lage den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier25. mars 2018 kl. 18:46

      Så kjekt å høre :-)

      Slett
  3. Takk for en god og oversiktelig oppskrift, jeg gleder meg til å servere denne til sønnen min i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier30. april 2018 kl. 19:57

      Så bra! Lykke til med feiringen :-)

      Slett