mandag 30. desember 2013

Nydelig hjemmelaget mokka sjokoladepudding



På årets nest siste dag byr jeg på denne nydelige, silkemyke sjokoladepuddingen. 

Jeg har hatt etpar testrunder med utgangspunkt i en oppskrift som sto på Q-meierienes melkekartonger. Den var laget med sjokolade, ble veldig god på smak, men fikk en noe "grynete" konsistens. Vet ikke om det var sjokoladen jeg brukte som var problemet (Odense 70%). 

Jeg forsøkte meg på en ny variant med bakekakao i stedet, jeg tilsatte også litt kaffe for en ekstra mokka-smak, og resultatet ble bare helt perfekt. Denne sjokoladepuddingen går ferdigprodukter og halvfabrikata en høy gang! Og så lekende lett å lage som den er - selv (beste)far kan gjøre det…

Ha den i fine glass, og server med vaniljesaus, pisket krem og/eller friske bær.


Du trenger følgende til fire personer:

3 plater gelatin
1 vaniljestang
2,5 dl kremfløte
2,5 dl helmelk
50 gr rørsukker
40 gr bakekakao
3 ss sterk kaffe (kan evt sløyfes)
En fingerklype salt

Gelatin-plater legges i kaldt vann i minimum fem minutter, la det stå mens du forbereder det andre. 

Vaniljestang splittes på langs, og frøene skrapes ut.

Ha kremfløte, helmelk, vaniljestang og - frø, rørsukker, bakekakao, sterk kaffe og en fingerklype salt i en kasserolle. Kok opp under kontinuerlig omrøring på middels varme til det begynner å koke, og trekk deretter kasserollen til side.

Sil blandingen over i en bolle. Kryst ut vannet fra gelatinplatene, tilsett i blandingen og rør sammen til gelatinen er oppløst (det tar kun sekunder i varm væske).

Fordel den fortsatt varme blandingen i porsjonsglass, og avkjøl. Settes i kjøleskap i minimum 3-4 timer, eller gjerne natten over, til sjokoladepuddingen har satt seg skikkelig.

Serveres med vaniljesaus, pisket krem og/eller friske bær.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar