lørdag 28. desember 2013

Klassisk vaniljeiskrem (med egg og fløte)



Jeg har tidligere laget vaniljeiskrem inspirert av italiensk gelato, det er virkelig iskrem på lettvint vis! Den er basert på helmelk, hvor man koker opp alle ingrediensene sammen, kjøler ned, og tilbereder selve iskremen. Enkelt og greit.

Nå i romjulen hadde jeg endel kremfløte til overs, og tenkte jeg ville lage en vaniljeiskrem på klassisk vis med både fløte og egg. Det har jeg faktisk ikke laget før, men en gang må jo være den første. 

Iskrem med egg og fløte er litt mer omstendelig å lage, men slett ikke vanskelig. Melk- og fløteblandingen kokes opp, så lager man eggedosis, melk- og fløteblandingen tilsettes så i eggedosisen, og det hele skal så varmes opp til det tykner rundt 80 grader. Deretter avkjøling og tilberedning av selve iskremen. Men hva har man vel fridager til? Dette ble jo et hyggelig lite romjulsprosjekt.

Jeg tok utgangspunkt i Eyvind Hellstrøms oppskrift på vaniljeiskrem fra boken hans Iskremfabrikken. Forholdet 2:1 mellom helmelk og kremfløte passet meg utmerket; jeg liker ikke iskrem med altfor "feit" konsistens - det er vel derfor jeg er så glad i italiensk gelato da… Men jeg må innrømme én ting, Hellstrøm; jeg syns du bruker altfor mye sukker i iskremoppskriftene dine! Jeg halverte sukkermengden i denne oppskriften, og både jeg og mine med-smakere syntes den ble helt perfekt, og definitivt søt nok. Ellers er det en fantastisk fin bok med mye inspirasjon og lekre bilder.

Jeg valgte også å gå litt ned på antall eggeplommer (fra seks til fire), for en mer moderat eggesmak. Og det er faktisk nok med én vaniljestang til denne porsjonen iskrem.

Men summa summarum da:
Dette ble en vidundelig god vaniljeiskrem som jeg veldig gjerne lager igjen, og spesielt til gode anledninger og middagsbesøk. Vaniljeiskrem er jo svært anvendelig som tilbehør til ulike kaker, servert med frukt og bær, med en god bær- eller sjokoladesaus, eller et strø av nøtter eller hakket sjokolade… Det er bare fantasien som setter grenser.

Vaniljeiskrem med ristede mandler

Du trenger følgende:

5 dl helmelk
2,5 dl kremfløte
1 vaniljestang
4 eggeplommer
100 gr rørsukker

Ha helmelk og fløte i en romslig kasserolle. Del vaniljestangen på langs, skrap ut frøene, og tilsett både vaniljefrø og stang i melkeblandingen. Kok opp på middels varme under kontinuerlig omrøring. Trekk kasserollen til side, legg på lokk, og la det stå ca 20 minutter og godgjøre seg.

Imens has eggeplommer og sukker i en bakebolle, og piskes til en lys og fyldig eggedosis.

Tilsett melkeblandingen gradvis i eggedosisen under omrøring (husk at melkeblandingen fortsatt er ganske varm, og eggene kan koaguelere ved for høy varme). Hell blandingen tilbake i kasserollen, og varm opp under kontinuerlig omrøring til blandingen er ca 80 grader, da vil den tykne litt.

Sil blandingen over i en bolle for avkjøling, dekk med plastfolie. Når blandingen nærmer seg romtemperatur, settes den i kjøleskap for fullstendig avkjøling.

Når blandingen er helt avkjølt, kjøres den i iskremmaskin. Følg instruksjonene for din maskin. Sett gjerne iskremen 2-3 timer i fryser før servering. Iskremen smaker aller best når den er nylaget eller max noen dager gammel, men kan oppbevares noen uker i fryser.

Vaniljeiskrem kan spises som den er, eller aller helst serveres til gode kaker som sjokoladefondant eller eplekake, med friske bær eller en god bær- eller sjokoladesaus over. Eller hva du måtte ønske.

 Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar