tirsdag 31. desember 2013

Monas kjøkken-kavalkade 2013



Snart er 2013 tilbakelagt, og også dette året har jeg tilbrakt et betydelig antall timer over grytene, med kameraet mitt, og foran Mac'en. Bloggen har fått mange nye følgere, særlig gjennom Facebook-siden, og det har blitt mange fine tilbakemeldinger fra lesere. Det mest givende er når oppskriftene inspirerer, når de oppleves enkle å følge, og ikke minst når de gir gode matopplevelser. 

På tampen av året er det derfor litt stas å gå gjennom alle kjøkkenskriveriene på bloggen, slik jeg også gjorde for ett år siden gjennom innlegget Monas kjøkken-kavalkade 2012

Jeg har valgt å oppsummere blogg-året 2013 ved å plukke ut de innleggene som har fått høyest trafikk for hver måned. Det er ikke nødvendigvis representativt for alt jeg har foretatt meg på kjøkkenet - for eksempel har vi mye fisk på middagsmenyen her hos oss, og det viser seg ikke akkurat så godt igjen nedenfor. Men; det er gøy å se hvilken interesse ulike blogginnlegg har fått. Dels skyldes det rene tilfeldigheter, og dels kommer det av spalteplass på eksempelvis Lesernes VG og på sol.no/mat.

Med dette ønsker jeg å takke alle lesere for følget, både de som kommer tilfeldigvis innom, men mest av alt de som følger bloggen jevnlig. Jeg er veldig takknemlig for alle hyggelige tilbakemeldinger, kommentarer og spørsmål jeg har fått.

Vi sees i 2014 for et godt nytt mat-år - jeg gleder meg til å fortsette!


Januar


Jeg startet året med å lage Ovnsbakt laks med smakfull japansk vri, og strengt tatt så er jo den rimelig representativ for kjøkkensyslene mine. Oppskriften er selvkomponert og inspirert av min forkjærlighet for sushi. Laksen ble toppet med syltet ingefær, soyasaus, sesamolje og sesamfrø. Denne oppskriften er virkelig digg, og har blitt laget mer enn én gang her hos oss…


Februar


I februar så jeg filmen Julie & Julia på blu-ray. Filmen bygger på en sann historie, og handler om matbloggeren Julie som setter seg fore å lage alle rettene fra Julia Child's berømte kokebok i løpet av ett år. Filmen er rett og slett et "must" for enhver matblogger! Jeg ble umiddelbart inspirert til å lage Julia Child's signaturrett Boeuf Bourguignon, en klassisk fransk kjøttgryte med rødvin, champignon, bacon og løk. Fantastisk god - og jeg har selvfølgelig laget den senere også.


Mars


Jeg liker å la meg inspirere av både årstid og høytider når det gjelder bruk av råvarer. Så hva er vel mer naturlig i påsken enn å bruke appelsin som ingrediens?? Ovnsbakt Salma-laks med appelsin-smørsaus og ristede mandler sto på middagsmenyen.


April


Jeg var så heldig å få En uforglemmelig dag med Eyvind Hellstrøms Hjemmekokklaug da de hadde samling i Stavanger. Jeg fikk henge meg på gjennom min gode matvenn Arve Serigstad, en av de seks medlemmene i Hjemmekokklauget, og fikk fotfølge dem med kameraet mitt en finfin lørdag i april.


Mai


Mai er Kake-måneden med stor K. For mange er pavlova en tradisjonsrik kake til 17. mai. Jeg valgte å komponere en ny variant; Eksotisk pavlova med kokoskrem, mango og banan.


Juni


Blogginnlegget som fikk flest treff for juni måned var Gratinert pølseform med hvitløkspotetmos, gulrot og urter. Unntaksvis vil jeg likevel fremheve toeren, Italiensk pizza med potet og rosmarin, rett og slett fordi dette er den "særeste" pizzaen jeg har laget. Inspirasjonen fikk jeg på ferie i Abruzzo i Italia, hvor denne pizzaen er en klassiker - og vi ble hekta!


Juli


I juli lagde jeg Bananbrød med sjokolade og valnøtter, en genial & smakfull kake når du har godt modne bananer til overs som ellers ikke vil bli spist. Denne er blitt laget flere ganger, senest nå i julen.


August


I august havnet blogginnlegget En sunnere pølsemiddag på Lesernes VG. Med dette prøvde jeg å vise hvor enkelt man kan kan gjøre en typisk "halvfabrikata"-middag sunnere gjennom valg av kjøttrike pølser og en smaks- og næringsrik rotmos.


September


Bare få uker senere fikk jeg atter et blogginnlegg på Lesernes VG; Hjemmelagde kjøttkaker - og karbonader i samme slengen… Virkelig gøy å kunne fremheve god, gammel sikringskost! Disse kan bokstavelig talt kalles "mors kjøttkaker" - dette er min mors oppskrift, med mitt eget lille "stempel" gjennom å tilsette timian.


Oktober


I oktober var det en av mine sous vide-oppskrifter som ble mest besøkt, nemlig innlegget Svinenakke sous vide med rødløkkompott, gulrøtter og ovnsbakte poteter. Med dette fikk nakkekoteletter en helt ny betydning for mine smaksløker - jeg elsker sous viden min!


November


I november starter jeg så smått forberedelsene til jul gjennom blogginnlegget Svineribbe sous vide. I utgangspunktet er jeg ingen ribbe-elsker. Men dette ble den aller beste svineribba jeg har smakt, saftig og smakfull, og jammen ble svoren sprø også...


Desember


I desember ville jeg gi en hyllest til en flott råvare som fortjener å bli bedre kjent, nemlig Den fantastiske fenabogen, som jeg omtaler som "broren til pinnekjøttet". Fenabog er i bunn og grunn det samme som pinnekjøtt, bare fra bogen på lammet. Ellers er den både saltet og tørket, og tilberedes tilsvarende som pinnekjøtt med utvanning og damping (og en runde i stekeovnen før servering). Ekstra stas var det jo at dette innlegget fikk aller flest treff på bloggen i hele 2013, takket være et eget tema om "Pinnekjøtt" på sol.no/mat.

Takk for følget. 
Vi sees i det nye året med nye muligheter & matgleder!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar