søndag 20. oktober 2013

Skikkelig gode lakrissnurrer



Jeg hadde lakrisrotpulver i hus fra et tidligere kjøkkenstunt. Det vil si; jeg skulle prøve meg på lakrisiskrem, men fant fort ut at lakrisrotpulver ga en litt "grynete" konsistens på isen. I ettertid fikk jeg tips om å bruke lakrisbåter til lakrisiskrem - det har jeg ennå ikke testet ut, men det får bli en annen historie...

Vel, jeg hadde lakrisrotpulver til overs, og tenkte det måtte gå an å bake med det. Og ergo fikk jeg ideen om å lage lakrissnurrer. Utgangspunktet er en god bolledeig, og husk at det skal være godt med smør i de beste bollene. Jeg har knepet inn på sukkermengden i selve deigen, siden det er brukt endel sukker "i svingene". Og ellers lages bollene akkurat som kanelsnurrer, bare med lakrisrotpulver. Resultatet blir skikkelig gode lakrissnurrer som vil få bein å gå på!

Lakrisrotpulver fås kjøpt på helsekostbutikker. Og har de ikke inne, kan de helt sikkert bestille det inn for deg (jeg fikk bestilt hos min lokale Life helsekostbutikk, og boksen du ser på bildet nedenfor kostet ca 30 kr).


Du trenger følgende til 20 lakrissnurrer:

450-500 gr hvetemel
40 gr sukker
1 ts kardemomme
3 ts tørrgjær
1/4 ts salt
150 gr smør
2,5 dl helmelk
1 egg
3 ts tørrgjær

Ca 2 ss smeltet smør
Ca 3 ss sukker
Ca 3 ts lakrisrotpulver

1 egg til pensling

Bland 450 gr hvetemel, sukker, kardemomme, tørrgjær og salt i bakebollen.

Smelt smør i en kasserolle. Tilsett helmelk og lett sammenpisket egg, bland sammen, og varm opp til ca 40 grader. Hell melkeblandingen over melblandingen og elt i kjøkkenmaskin noen minutter, først på lav hastighet og deretter på middels, til deigen er godt sammenblandet. Tilsett deretter gradvis litt mer hvetemel, og kjør deigen sammen mellom hver gang, til du har en fast og smidig deig som ikke er klissete (kjenn på deigen med fingeren, den skal ikke klistre seg fast, men "slippe taket").

Sett deigen til heving under plastfolie i 40-60 minutter, la den heve til dobbel størrelse.


Kjevle ut deigen til et 20-25 cm bredt rektangel, ca 1 cm tykt. Pensle leiven med smeltet smør, og dryss over et lag med sukker og et lag med lakrisrotpulver, bruk gjerne en liten sikt for å få lakrisrotpulveret jevnt fordelt.


Rull deigen sammen til en lang pølse, som deles i 20 emner (ca 2-3 cm tykke). Emnene legges på stekeplate med bakepapir, og kan gjerne trykkes litt flate.

La etterheve 30 minutter, og pensle med egg før steking.

Forvarm stekeovnen til 220 grader, og stek lakrissnurrene midt i ovnen i ca 15 minutter, til de er fint og godt gyldne.

Serveres nystekte - vel bekomme!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar