søndag 14. juli 2013

Bananbrød med sjokolade og valnøtter (kake)



Sist jeg lagde bananbrød var jeg så begeistret over hvor godt det ble. Så spørsmålet var ikke om jeg kom til å lage det igjen, men når... Nå hadde jeg tre godt modne bananer liggende, og jeg lagde derfor en litt større røre enn sist. Denne gang ble det bananbrød med sjokolade og valnøtter, jeg brukte det jeg hadde i hus. 

Altså; bananbrød er strengt tatt en kake, men kalles ofte for "brød" fordi det typisk stekes i brødform. Denne oppskriften er ikke så søt, og med innslag av både havregryn og nøtter i tillegg til egg, så kan den nytes med god samvittighet!


Du trenger følgende:

3 egg
150 gr rørsukker
250 gr siktet hvetemel
2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1 ts natron
200 gr smør
3 godt modne bananer
50 gr havregryn
100 gr mørk sjokolade
50 gr valnøttkjerner

Egg og rørsukker piskes hvitt.

Sikt hvetemel, vaniljesukker, bakepulver og natron i en bolle.

Kle en romslig brødform med bakepapir. Jeg gjorde som på bildet over, klippet til et stykke bakepapir som var like langt som selve formen, og brettet bakepapir-kantene utenfor formen, da er det veldig enkelt å løfte bananbrødet ut når det er ferdig stekt. Kort-endene av formen ble smurt med smør.

Forvarm stekeovnen til 175 grader.

Smelt smøret på lav varme, og trekk til side. Mos bananene med gaffel, og bland inn i smøret sammen med havregryn. Rør melet gradvis inn i eggedosisen, og rør deretter inn smør-/bananblandingen. Grovhakk valnøttkjerner og sjokolade, og bland forsiktig inn i røren.

Hell røren i den bakepapirkledte brødformen, og stek i ca en time, til kaken er gjennomstekt.

Ta kaken ut av brødformen og la den avkjøle på rist.


Og så er det bare å nyte, slik som ettåringen vår... Bananbrødet smaker godt til kaffe og te, og til vaniljeiskrem er det helt perfekt. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar