søndag 28. april 2013

Saftig, grov focaccia med solsikkekjerner



I dag lagde jeg en variant av denne saftige & gode, grove focacciaen som jeg stadig vekk er så hekta på. Jeg droppet urtene, og drysset på solsikkekjerner; utrolig hvordan et brød kan endre karakter bare med så små endringer!

Solsikkekjerner blir utrolig gode og nøtteaktige på smak når de blir stekt. Du må gjerne drysse på mer solsikkekjerner enn det jeg har gjort her (ref bildet over) - det skal i alle fall jeg gjøre neste gang... For dette ble skikkelig godt!


Du trenger følgende til en stor langpanne:

1 liter kaldt vann
5 ss extra virgin olivenolje
500 gr hvetemel
500 gr fin sammalt hvete
1 pk tørrgjær
3 ts salt

Extra virgin olivenolje
Finger-/gourmetsalt
Solsikkekjerner

Vannet varmes til 40-45 grader, og 5 ss olivenolje tilsettes.

Bland sammen hvetemel, fin sammalt hvete, tørrgjær og salt i en stor bakebolle. Tilsett vannet og oljen, og rør godt sammen. Dekk til med plastfolie, og sett til heving i 45-60 minutter.

Forvarm stekeovnen til 250 grader.

Hell den ferdig hevede deigen i en langpanne med bakepapir. Ha rikelig med olivenolje på hendene, og trykk ut deigen i langpannen til den er jevnt utover, stikk samtidig "hull" i deigen med fingrene. Sprinkle godt med extra virgin olivenolje utover hele deigen, og dryss over fingersalt og solsikkekjerner.

Stekes på nest nederste rille i 20-25 minutter.

Legg focacciaen over på rist for avkjøling.

Server focacciaen med godt smør & pålegg, eller nyt det til en god suppe eller gryte.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar