onsdag 20. mars 2013

Pannestekt kveite med gulrot, fennikel og vårløk



Dagene blir stadig lysere, og jeg begynner å bli skikkelig klar for vår!

Jo mer mat jeg lager, jo mer opptatt blir jeg av å bruke gode råvarer som passer til årstiden. Med fennikel, vårløk og herlig oransje gulrøtter til, så ble denne middagen akkurat så vårlig som trengtes for å matche humøret & sinnsstemningen.

En god hjemmelaget potetmos passer godt til. Jeg lagde en "røff" potetmos, som jeg kaller den når jeg beholder skallet på. Det går fint så lenge skallet er tynt og fint - hvis ikke bør potetene skrelles. Hiv på potetene før du begynner med resten av middagen, og del dem gjerne i mindre biter, så tar det kortere tid å koke dem møre før de moses med smør og melk.


Du trenger følgende til fire personer:

3-4 store gulrøtter
1 stor fennikel
2-3 vårløk
1-2 ss smør
Salt
Sitronolje

1-2 ss smør til steking
1-2 ss olje til steking
4 kveiteskiver à 250-300 gr
Salt
Pepper

Kutt gulrøtter og fennikel i terninger. Kutt vårløk i tynne ringer.

Ha smør i en tykkbunnet kasserolle på god varme, og stek gulrøtter og fennikel 6-8 minutter til grønnsakene er lett brunet og lett møre. Rør av og til så det ikke setter seg fast. Tilsett vårløk siste stekeminuttet, og dryss over litt salt. Bland sammen.

Samtidig smeltes smør i en stekepanne på god varme, tilsett litt olje i smøret. Stek kveiteskivene noen minutter på hver side, til de er fint gyldne og akkurat gjennomstekte - ikke la dem steke for lenge, da kan de bli litt tørre. Dryss over litt salt og pepper på hver side underveis i stekingen.

Sprinkle litt sitronolje over grønnsakene rett før servering.

Server kveiteskivene med smørstekte grønnsaker og potetmos til. Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar