tirsdag 1. januar 2013

Godt nyttår & asiatisk ribbe-wok



Riktig godt nyttår! Håper dere har hatt en fin romjul, og en finfin første dag i det nye året:)

Bloggen er to år i dag, og jeg har mye matglede og givende kjøkkenskriverier å se tilbake på. En lærerik og inspirerende tid har det vært. For få år siden syntes jeg ofte det var et tiltak å skulle lage mat, og ikke minst finne på noe fornuftig til middag, og endte gjerne opp med kjøttdeig-middager både en og flere dager i uka.

Nå får jeg energi og kick av å lage mat, særlig når jeg finner inspirasjon til nye retter og smakskombinasjoner basert på en eller flere råvarer som jeg har i hus. Jeg har endt opp med å tenke mat 24 timer i døgnet - iblant føles det iallfall slik...!

I disse juletider er det flere matbloggere som har skrevet om ribbe med hoisin-saus. Blant annet Restemat.no, en virkelig fin blogg som jeg digger filosofien til! Det hørtes skikkelig godt ut med en slik asiatisk vri på tradisjonsrik norsk julemat, så jeg ville teste dette med restene fra gårsdagens ribbe. Jeg hadde noen grønne asparges samt rød paprika i hus, og endte opp med denne snadder & lettvinte wok-retten.

Når julen er vel tilbakelagt, er det gjerne ikke så mange som spiser ribbe med det første... Da bruker du selvfølgelig bare annet strimlet svinekjøtt i stedet.


Du trenger følgende til to-tre personer:

Ca 400 gr ferdig stekt ribbe (eller annet svinekjøtt)
1/2 stor paprika
1/2 bunt grønne asparges
1/ kinesisk hvitløk
Olje til steking
Hoisin-saus
(Salt og pepper om nødvendig)

Kutt ribba i strimler, behold svoren på om den er sprø og god. Kutt paprika i passe terninger. Fjern de trevlete endene på aspargesene, og del dem i 3-4 cm lange biter. Hvitløk knuses.

Stek først paprikaen et minutts tid på høy varme i wok eller stekepanne med litt olje, rør av og til. Tilsett så aspargesen og stek videre 2-3 minutter, rør jevnlig. Ha så paprikaen og aspargesen over i en skål så lenge.

Stek deretter ribba, fortsatt på høy varme, tilsett ca 4 ss hoisin-saus og knust hvitløk, stek 3-5 minutter under omrøring til kjøttet er fint og godt brunet. Trekk til side og bland inn paprika og asparges.

Serveres med ris eller nudler, og sprinkle over hoisin-saus til slutt.

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar