tirsdag 8. januar 2013

En lett & fruktig waldorf-salat




Jeg kjøpte inn stangselleri til nyttårsaften, økologisk til og med, skulle egentlig lage en tradisjonell waldorf-salat til kalkunfilet. Men vi endret middagsplanene, og waldorf-salat ville liksom blitt litt skivebom til ribbe... Stangsellerien fikk dermed ligge i fred noen dager i kjøleskapet.

I helgen lagde vi entrecote i den nye sous viden vår, og i den sedvanlige søken etter passende tilbehør kom jeg over stangsellerien som nesten hadde gått i glemmeboka. Mon tro om waldorf-salat ville funke til entrecote? Eller kanskje det ville bli litt mektig og litt kræsj med majonesdressingen, siden jeg skulle lage hvitløks-potetmos til... Det ble waldorf-salat, men jeg droppet majones-dressingen, og lagde i stedet en lettere "dressing" av sitronolje og mango-eddik.

Jeg fant fort ut at jeg ikke hadde alle "obligatoriske" ingredienser i hus - verken epler eller valnøtter. Men jeg hadde pærer, og naturell nøttemiks. Gode erstatninger pleier å funke de også, man tager hva man haver.

Salaten ble skikkelig digg til entrecoten - fruktig og lett mot kjøttet og den fyldige potetmosen. Jeg lover; denne kommer jeg til å lage igjen, til både storfekjøtt og kalkun. Men spis den gjerne alene også.



Du trenger følgende:

2 stilker stangselleri
20-30 røde steinfrie druer
1 pære (ikke over-moden)
En god håndfull blandede naturelle nøtter
2-3 ss sitronolje (extra virgin)
2-3 ss mangoeddik

Stangselleri kuttes i litt tynne skiver. Druer deles i to. Pæren deles i åtte "båter", fjern kjernen, og kutt i litt tynne skiver på tvers av båtene (tilsvarende tykkelse som stangsellerien). Grovhakk nøttene.

Ha alt i en salatskål, hell over sitronolje og mangoeddik, og bland godt sammen.

Serveres til storfe eller kalkun, eller som et friskt og godt mellommåltid.

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar