onsdag 28. november 2012

Indisk laks med mango-ris


Ovnsbakt laks med indiske krydder og mango-ris, her servert med pannestekt paprika og rødløk

Jeg har ikke vært så begeistret for laks tidligere, med mindre det har vært snakk om Salma (og tilsvarende kvaliteter) eller sushi. Men da har jeg spist den rå, eller kun halvstekt slik at kjernen har vært godt rosa.

Forleden var jeg innom min lokale Rema-butikk, som nylig har bygget om og satset mer på ferskvarer. Jeg plukket med meg en pakke fersk naturell laksefilet, under tvil. Den hadde "Best i test"-merke på emballasjen, så det kunne jo ikke skade å prøve den.

Wow, jeg må si jeg er imponert! Dette er tredje middagen jeg tilbereder med denne laksen, og den har vært like fløyelsmyk og fin i smaken hver gang! Så nå måtte jeg bare nevne det her på bloggen... Og for oss som spiser så mye fisk (minst tre ganger i uken) er det ålreit å ha litt alternative fiskesorter å velge mellom, og laks er jo tross alt veldig tilgjengelig. Det er verdt å nevne at laks uansett ikke bør overstekes, da kan den bli tørr. La den bli akkurat gjennomstekt = helt perfekt.

Min appell til Rema: Fortsett å ha denne laksen i sortimentet, og ikke front den kun som et billig produkt - den fortjener mer enn som så...!
Min appell til Godehavs: Keep up the good work...

Det fine med laks er at den tåler godt å bli smaksatt på mange ulike vis. Det synes iallfall jeg er spennende! Sist helg lagde jeg ovnsbakt laks med sitron- og estragonsmør med denne laksen. I dag ville jeg prøve meg på laks med indiske smaker. Den fikk følge av ris som ble freshet opp med mango og vårløk, skikkelig fruktig og godt tilbehør til laksen.

Fløyelsmyk og god fersk laks fra Godehavs


Du trenger følgende til to-tre personer:

1,5-2 dl ukokt ris
1/2 mango
1 vårløk

1/2 dl nøytral olje
1 fedd hvitløk
1 ts malt anis
1 ts malt koriander
1 ts (knapt) spisskummen
Litt cayennepepper/chilipulver
500 gr laksefilet
Salt
Pepper

Kok risen etter anvisning på pakken.

Forvarm stekeovnen til 160 grader.

Bland olje, knust hvitløk, malt anis, malt koriander, spisskummen og cayennepepper. La det stå og godgjøre seg litt, mens du kutter mango i terninger og vårløk i tynne ringer.

Del eventuelt laksefileten i porsjonsstykker, og legg i en ildfast form. Hell krydderoljen over filetstykkene, og dryss over litt salt og pepper. Stek i ovnen i 10-15 minutter, avhengig av tykkelsen/størrelsen på filetene, til den akkurat er gjennomstekt.

Mens laksen står i ovnen, blandes mangoterninger og vårløkringer inn i den nykokte risen.

Server laksen med mango-risen, og eventuelt med passende grønnsaker til. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar