mandag 26. november 2012

Ovnsbakt laks med sitron- og estragonsmør



Har du lyst på en sunn & smakfull middag som er ferdig på 20 minutter? Da syns jeg du skal prøve deg på denne herlige ovnsbakte laksen!

I helgen skulle jeg ut på en virkelig flott matopplevelse, og da valgte jeg å lage en lettvint varmrett med laks til lunsj. Da fikk dette bli middagen til resten av familien, og det syntes de var helt ålreit!

Sitronsmørsausen er superenkel og gjort i en fei, og jeg tenkte at estragon ville sette prikken over i'en. Det smakte ja. Jeg lagde fullkorns-spaghetti til, og brokkolibuketter fikk dampe i en sikt oppi pastagryten, og lokk ble lagt på - en fin & effektiv måte å utnytte varmen & tiden på.

Du trenger følgende til to-tre personer:

50 gr smør
1/2 sitron
1 ts tørket estragon
500 gr laksefilet
Salt
Pepper

Forvarm stekeovnen til 160 grader.

Smelt smøret, og tilsett saften av en halv sitron og estragon.

Del laksefileten i passe porsjonsstykker, og legg dem i en ildfast form. Hell den smeltede smørblandingen over filetene, og dryss over litt salt og pepper.

Stekes i 10-15 minutter, avhengig av tykkelsen/størrelsen på laksestykkene, til de er så vidt gjennomstekte.

Serveres gjerne med pasta, couscous eller bulgur (raskt tilbehør å lage), og med passende grønnsaker til. Hell sitronsmørsausen over ved servering. Vel bekomme!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar