søndag 26. august 2012

Vidunderlig saftig og god kyllingfilet



Vanligvis synes jeg kyllingfilet fort blir veldig tørr, siden det er så lite fett i selve kjøttet. Derfor pleier jeg ofte å kutte den i mindre biter og steke raskt i panne eller wok, eller ha i gryter og supper.

I dag ga jeg "den hele kyllingfileten" en ny sjanse, og bakte den med urte- og hvitløkssmør i tettpakket aluminiumsfolie, for å beholde mest mulig saftighet i kjøttet. Jeg skulle ha kyllingen til hjemmelaget ravioli, og tenkte at hel kyllingfilet rett og slett ville passe best.

Wow, sier jeg bare... Dette ble vidunderlig saftig! Vidunderlig godt! Og var vidunderlig enkelt å tilberede. En ny kyllingfavoritt er på plass i mathjertet mitt.


Du trenger følgende til fire personer:

4 kyllingfileter
50 gr smør
2 fedd hvitløk
1/2 ts tørket persille
1/2 ts tørket basilikum
1/2 ts tørket timian
Salt
Pepper

Forvarm stekeovnen til 200 grader.

Ha romtemperert smør i en skål, eventuelt kan det tempereres 10-20 sekunder i mikrobølgeovn. Tilsett knust hvitløk (i hvitløkspresse) og urter, og bland sammen.


Legg kyllingfiletene på hvert sitt stykke tykk aluminiumsfolie, fordel hvitløks- og urtesmøret på de fire filetene og smør litt utover, og pakk godt igjen aluminiumsfolien. Legg dem gjerne i en ildfast form, eller i langpanne.

Stekes i ovnen i ca 30-35 minutter, eller til filetene er gjennomstekte, steketiden vil variere med størrelsen på filetene. La dem hvile i folien i noen minutter etter at de er tatt ut av ovnen.

Serveres gjerne med pasta og passende grønnsaker til. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar