søndag 26. august 2012

Hjemmelaget pasta


Nylaget fettuccine

Endelig har jeg børstet støv av pastamaskinen min! Den har stått innerst i skapet i ti år... Helt sørgelig sant! Så nå måtte jeg ha litt "drahjelp" for å komme i gang...

Jeg har funnet en herlig matblogg, The Italian dish. Som det ligger i navnet så handler denne om italiensk mat, som jeg jo elsker. Gode råvarer, gjerne enkle oppskrifter med relativt få ingredienser... I sum blir det herlig & ærlig mat uten så mye jåleri, helt i tråd med min matfilosofi. Og fersk, hjemmelaget pasta er vidunderlig godt både til hverdags og fest.

Skribenten bak The Italian dish har laget en video som viser hvor raskt og enkelt det er å lage pastaen selv, du finner videoen her. Og forøvrig fremheves det at det ikke finnes én "korrekt" pasta-oppskrift, selv ikke i Italia, men at hver region gjerne har sine pasta-varianter.

Hobbykokken er en fin og litt annerledes matblogg, i regi av Olav som er selverklært "matnerd". Han har skrevet et nyttig blogginnlegg som omhandler forholdstall for pastadeig, basert på flere kjente kokkers pastaoppskrifter. Jeg tok utgangspunkt i hans oppsummering, nemlig:
  • 1 egg pr 100 gr mel
  • 100 gr mel pr person (som hovedrett)
Slike lettvinte "tommelfingerregler" liker jeg! Og forøvrig fulgte jeg for det meste fremgangsmåten og tipsene fra The Italian dish.

Jeg brukte følgende:

2 egg
200 gr farina tipo "00" (ekstra finmalt mel beregnet for pasta)
En skvett vann


Jeg kjørte egg og mel sammen i food processor ca ett minutts tid. Kjøring i food processor gjør at du slipper unna med langt mindre elting for hånd etterpå - tidsbesparende med andre ord. Deretter tilsatte jeg litt vann (mens maskinen var i gang), kanskje en spiseskje om gangen, til de små deigklumpene "samlet" seg litt. Ikke bruk mye vann, da må du bare bruke desto mer mel etterpå...

Jeg eltet deigen sammen på kjøkkenbenken med litt mel, til den føltes fin og smidig og ikke klissete. Deretter drysset jeg litt mel over, og la den i en plastpose for å godgjøre seg ca 30 minutter. Da får glutenet tid til å utvikle seg og binde deigen godt sammen.

På min manuelle (men helt fine) pastamaskin er "tykkeste" valse-innstilling #7, og tynneste er #1. På andre maskiner kan det være omvendt, og en annen skala. 

MERK: På ethvert tidspunkt i prosessen der deigen kjennes litt klebrig, strør/stryker du bare på litt mer mel. Hvis ikke, risikerer du at pastadeigen henger fast i maskinen...

Del deigen i mindre emner. Jeg fant ut at det var greit å dele min deig i fem emner - det er mye lettere å håndtere den om den ikke blir så lang etter rundene i pastamaskinen... Men dette er en trenings- og smakssak. 


Uansett, ta ett emne om gangen, og valse det gjennom på tykkeste innstilling. Når du har gjort det én gang, folder du "endene" over hverandre slik at den ligger i tre lag. Snu den 90 grader, og gjenta valsingen på tykkeste innstilling etpar ganger til. Dryss/stryk på mer mel etter behov. 


Nå skal deigen være smidig og fin i konsistensen, og det er på tide å gjøre deigemnet stadig tynnere og lengre. Du stiller inn valsen ett hakk for hver valsing, uten å folde deigen. Igjen så drysser du på mer mel etter behov. Jeg stoppet på innstilling #3 på min maskin. 

Når deigemnene er ferdig valset, bør de hvile litt på benken for å "tørke" en anelse, med et lett meldryss på begge sider, før de eventuelt skal kuttes opp. Dog bør de ikke ligge for lenge, da kan de visstnok bli porøse. Dekk eventuelt til med et rent kjøkkenhåndkle. Det jeg gjorde var å valse ut alle mine fem emner i tur og orden, og legge dem til "tørk". Da jeg var ferdig å valse siste emne, tok jeg det første emnet og kjørte det gjennom kutte-delen (for fettuchine), deretter det andre emnet, og så videre. Dette viste seg å være helt passe "tørketid" (det ble kanskje 10-15 minutters tørketid per emne).


Jeg lagde fettuccine, se bildet. Jeg hadde en romslig panne klar med litt mel oppi (fortsatt farina tipo "00", om du skulle lure). Etter hvert som pastaen ble kuttet opp, skilte jeg forsiktig fra hverandre de remsene som hang litt sammen, og la dem i pannen med mel. Jeg vendte dem forsiktig i melet, og drysset over litt mer mel etter behov.

Om du ikke skal koke pastaen med en gang, bør den dekkes lett til med plast og settes i kjøleskap. Der kan den stå i flere timer (og for så vidt til neste dag også). Fettuccine trenger bare koke i ca 2 minutter.

Og hva er dommen?

Først og fremst skjemmes jeg over at det har tatt meg så lang tid å lage pasta igjen... Det er så enkelt! Litt tid trenger du, men det er likevel ikke noe hokus-pokus å få til. Jeg syns selve pastaen ble veldig bra, spesielt på konsistens. Den ble perfekt al dente etter to minutters koking.

Smaken var muligens litt "nøytral", så neste gang vil jeg bruke de aller beste eggene jeg klarer å få tak i (jeg brukte helt vanlige egg), og se hva det gjør med smaken. Eventuelt erstatte det ene hele egget med en eggeplomme eller to, og tilpasse melmengden, for en mer "luksuriøs" variant.

Men alt i alt er dette en super og lettvint pastaoppskrift til både hverdags og helgekos.

Mammas fettuccine ble godkjent av husets toåring...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar