onsdag 1. august 2012

Kylling marinert i yoghurt og kashmiri masala



Min søster og hennes mann har vært hekta på å bruke kashmiri masala i årevis, i mange slags retter. Det er en spicy krydderpasta som blant annet inneholder chili, hvitløk, ingefær og koriander. 

Jeg har aldri brukt denne krydderpastaen i egen matlaging før i dag, jeg har bare vært fascinert hver gang min søster & co har servert mat med kashmiri masala i. Særlig pizza med denne pastaen i sausen er digg. Jeg må se å få oppskriften snart...

Anyway, med ønske om å lage en indisk-inspirert kyllingrett med yoghurt-marinade, smakte jeg meg frem til denne. 

Kylling marinert i yoghurt blir veldig mør når den får stå en god stund. Lag gjerne marinaden og hiv i kyllingen kvelden før, eller om morgenen, sett i kjøleskapet, og la det godgjøre seg skikkelig. 




Du trenger følgende til fire personer:

1 stor kylling (ca 1,5 kg)
1 stor boks yoghurt naturell (500 gr)
2 ss kashmiri masala pasta
1 ss malt paprika
1 ss malt koriander
1 ss malt anis
1/2 ss rørsukker

1 rød paprika
3-4 sjalottløk (evt 1/2 stor vanlig løk)
Cashewnøtter til garnityr

Basmati-ris til fire personer

Bland godt sammen yoghurt, kashmiri masala, malt paprika, malt koriander, malt anis og rørsukker i en stor ildfast form med litt høye kanter. Smak eventuelt til med mer kashmiri masala eller øvrige krydderier hvis ønskelig.

Del kyllingen i mindre stykker - jeg deler hvert lår i to og hvert bryststykke i tre. Ha kyllingstykkene oppi marinaden, vend dem godt slik at kyllingstykkene blir helt dekket av marinaden. La det stå og marinere så lenge du har anledning til det - minimum én time, men helst noen timer, og gjerne over natten (i kjøleskap).

Det ser gjerne grapsete ut, men det blir godt - jeg lover...

Forvarm stekeovnen til 200 grader.

Kutt paprika og løk i passe biter, og bland dem godt nedi sausen innimellom kyllingstykkene før formen skal i ovnen.

Stekes på rist på nest nederste rille i ca 60 minutter. Sjekk at kyllingstykkene er helt stekt inntil beinet.

Serveres med et dryss cashewnøtter og basmatiris. Gjerne med nanbrød til. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar