søndag 29. juli 2012

Teriyaki-kylling med wokede grønnsaker og sataysaus



Første gang jeg lagde sataysaus var til min egen bursdag for noen år siden. Jeg lagde den etter innfallsmetoden, som jeg ofte har gjort når jeg har laget mat. En venninne spurte om oppskriften i ettertid, og da kunne jeg jo ikke gi den til henne, for jeg hadde jo laget den helt på slump...

Men her, Merete, skal du få oppskrift på sataysaus - fortsatt etter innfallsmetoden, men altså skrevet ned med mengder og mål. Om du fortsatt skulle være interessert!

Jeg kjøpte peanøttsmør på impuls forleden dag, nettopp fordi jeg kom på at det var evigheter siden sist jeg lagde sataysaus. Det er utrolig godt til kylling og wokede grønnsaker. Og jeg synes det er et must med ris til, alternativt kan du bruke nudler.

En lettvint rett som er snaddergod!



Du trenger følgende til fire personer:

Sataysaus:
1/2 løk
1/2 kinesisk hvitløk
Olje til steking
1 boks god kokosmelk
5 ss peanøttsmør
3 ts rød karripasta
2 ss soyasaus
1 ss oystersaus

Teriyaki-kylling:
650 gr kyllingfilet
1 stor løk
1 stor rød paprika
1 vårløk
12-14 sukkererter
Olje til steking
3-4 ss teriyakisaus
Salt
Pepper
En håndfull frisk koriander

Ris til fire personer (gjerne jasminris)


Løk og hvitløk finhakkes, og stekes i en kasserolle med olje på god varme noen minutter til løken blir blank og fint gylden. Rør av og til, så det ikke svis.

Tilsett kokosmelk, peanøttsmør, rød karripasta, soyasaus og oystersaus. Bland godt sammen, og varm opp under omrøring, til den så vidt koker. Skru av varmen så lenge, og legg på lokk.

Kok ris etter anvisning på pakken.

Kutt kyllingfilet i passe biter. Kutt løk og paprika i litt store biter. Kutt vårløk i 1 cm ringer. Del sukkererter i to.

Stek kyllingen i stekepanne i olje på god varme, hell over teriyakisaus, og dryss over salt og pepper. Stek noen minutter til kyllingen er gjennomstekt og lett brunet. Ha kyllingen over i en gryte og ha på lokk.

Ha litt mer olje i stekepannen ettersom det trengs, og skru opp på max varme for å woke grønnsakene. De skal stekes hver for seg, for hvis du har for mye i stekepannen samtidig, blir ikke grønnsakene stekt slik de skal.

Stek først løken etpar minutter under omrøring, og ha den over i gryten sammen med kyllingen. Stek deretter paprikaen etpar minutter under omrøring, og ha den over i gryten. Både løken og paprikaen skal bli litt godt stekt i kantene. Stek så vårløken et minutts tid under omrøring, og ha den over i gryten. Tilsett sukkerertene direkte i gryten uten å steke dem først. Bland raskt sammen, og sett på lokket igjen.

Gi sataysausen en kjapp oppvarming rett før servering.

Server teriyaki-kyllingen og de wokede grønnsakene med sataysausen ved siden av som en dipp, og med ris til. Dryss over litt grovhakket frisk koriander. Vel bekomme!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar