søndag 1. juli 2012

Fløte-omelett med bacon, cherrytomater, mais og vårløk




I dag skulle jeg lage omelett til fire voksne (pluss en toåring), og hadde kun seks egg... Da var det greit å ha en skvett kremfløte til overs etter kakebaking til å spe med. Jeg kom nemlig på at man bruker fløte (eller lignende) i eggestand til pai, så da må man jo kunne bruke fløte i omeletten også.

Jeg synes omeletten fikk en herlig myk konsistens av fløten. For alt jeg vet er det mange der ute som bruker litt fløte i omelett, men jeg har aldri gjort det før, ei heller tenkt tanken - før i dag altså. Et godt triks var det uansett.



Til fire personer trenger du:

200 gr bacon
Olje til steking
6 egg
1 dl kremfløte
8 cherrytomater
1 liten boks mais
2 vårløk
Salt
Pepper
(Trøffelolje)


Kutt bacon i strimler, og stek det på god varme i olje noen minutter. Mens baconet steker, pisker du sammen egg og kremfløte.

Når baconet er fint brunet, skrus varmen ned til moderat, og eggeblandingen helles over baconet. Del cherrytomater i to, og fordel dem samt mais utover eggeblandingen i stekepannen. Kutt vårløk i tynne ringer, og fordel utover. Dryss over salt og pepper (husk at det er en del salt i baconet, så du trenger ikke mye ekstra).

Legg på lokk, og la omeletten stå på lav/moderat varme til den er gjennomstekt.

Hvis du har trøffelolje i hus, så smaker det nydelig på omelett. Det er ikke mye som skal til, kun noen dråper.

Serveres med godt brød og smør. Vel bekomme!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar