onsdag 27. juni 2012

Pannestekt brosmefilet med fennikel-salat og dillsaus



Endelig kom jeg meg innom det nyåpnede Fisketorget i Stavanger i dag. Det drives av Karl Erik Pallesen som stakk av med seieren i Hellstrøms Mesterkokk på TV3 denne forsommeren. Jeg ble ekspedert av Pallesen selv, en fin og engasjert fyr som man bare blir glad av å prate mat med.

Jeg endte opp med en filet av dagsfersk brosme, en av mine nyvunnede fiskefavoritter. Jeg digger brosme! Selv om der sitter noen bein midt i fileten... Jeg synes beina virker litt vriene å fjerne når fisken er rå, men de er relativt store og enkle å "oppdage", så de får bare være for meg til fisken skal inntas. Selve fiskekjøttet er bare yummy - nydelig på smak og konsistens.

Brosmefileten fikk følge av en enkel & fyldig dillsaus, samt en fennikel- og couscous-salat. Dill og fennikel funker bra sammen, og begge funker bra til fisk. Og retten er ganske rask å lage. Bruk gjerne andre fisketyper om du heller vil det, de fleste duger bra så sant de er litt faste i fiskekjøttet.



Du trenger følgende til to personer:

1,5 dl ukokt couscous (evt bulgur)
3-4 ss sitronolje
1-2 vårløk
1 middels stor fennikel
Olivenolje til steking

50 gr smør
2 ss hvetemel
4-5 dl melk
Salt
Pepper
Ca 3 ss hakket frisk dill

400 gr brosmefilet
3-4 ss hvetemel
Salt
Pepper


Start med salaten. Kok couscous etter anvisning på pakken. Mens den koker, kuttes vårløken i tynne ringer.

Når couscousen er ferdig kokt, has den i en salatbolle. Bland inn sitronolje, juster mengden sitronolje etter egen smak. Tilsett deretter vårløken og bland sammen.

Fjern det grønne øverst på fennikelen, og kutt den i litt tynne biter eller skiver. Stek den i olje på middels varme noen minutter, til fennikelen er blitt litt blank. Smak gjerne på fennikelen slik at du får den passe stekt slik du selv foretrekker den (jeg liker at den fortsatt er litt "sprø" i konsistensen). Bland fennikel inn i couscousen, og sett til side.

Lag så sausen. Smelt smør i en kasserolle på middels god varme, rør inn hvetemel, og la det småkoke et minutts tid. Spe med melk til passe konsistens mens du visper, og smak til med salt og pepper. Finhakk dill og tilsett.


Del fiskefileten i passe porsjonsstykker. Ha litt hvetemel i en skål, og vend fiskestykkene i melet. Smelt smør i en godt varm stekepanne, legg i fiskestykkene, og la dem steke noen minutter på hver side til de er fint brunet og gjennomstekt. Ha på passe med salt og pepper underveis.

Gi gjerne sausen et lite oppkok.

Anrett fennikel- og couscoussalaten på tallerkener sammen med fisken, og hell dillsausen over. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar