tirsdag 26. juni 2012

Tre visitter innom Torvehallerne KBH (København)


Torvehallerne KBH en regnværsdag i juni 2012

Jeg og familien er vel hjemme etter en langhelg i København. Gleden ble ekstra stor da jeg forut for reisen fant ut at Torvehallerne kun lå ett kvartal unna hotellet hvor vi skulle bo. 

Torvehallerne KBH ligger på Israels Plads (100 meter fra Nørreport stasjon), og består i hovedsak av to store glasshaller som huser mer enn 60 ulike utsalgssteder med gode råvarer og fristende produkter. Her finner man alt hva gane, øyne og mathjerte begjærer...

...fersk fisk, sjømat og vilt...

...det meste i kjøttvarer...

...alskens deilige oster...

...leskende viner...

...herlig italiensk iskrem...

...spanske spekeskinker...

...uimotståelig sjokolade hos A Xoco by Anthon Berg...


...skikkelig digg pizza hos Gorm's... 

...sushi hos Sushi Lovers...

 ...og ellers finner man flotte grønnsaker, gode olivenoljer, duftende krydderier, friske urter, deilige brød, kaker og smørbrød, det du trenger av kjøkkenutstyr, friske blomster... For å nevne noe.


Torvehallerne KBH er et eldorado for matelskere! Jeg var innom hele tre ganger i løpet av langhelgen vår, riktignok hjulpet av litt regnvær, men likevel... Man trenger vel strengt tatt ingen unnskyldning for å stikke innom dette flotte matmarkedet, få vann i munnen, la seg friste av alle godsakene, og bruke noen kroner. Her får man også smaksprøver og gode råd fra dyktige og engasjerte fagfolk.

Bare så synd jeg ikke er stasjonert i København og kan teste den lekre sjømaten og de gode kjøttvarene!

Danskene synes å ha større fokus på økologiske råvarer enn her hjemme på berget, og utvalget virker også å være større. Jeg kjenner at jeg blir litt misunnelig på danskene...

Jeg anbefaler en tur innom Torvehallerne for alle som skal til København, og som er glade i god mat og gode råvarer.


1 kommentar:

  1. Det så fantastisk ut! Å tusle rundt på torg og matmarkeder er noe av det aller beste når man er på ferie i utlandet, synes jeg.

    SvarSlett