tirsdag 12. juni 2012

Matbloggsentralens festmat-utfordring - jeg vant!


Meg og min nye iskremmaskin - her testes den for aller første gang...

Jeg var så heldig å vinne Matbloggsentralens festmat-utfordring, som gikk av stabelen i mai måned. Hele 85 flotte oppskrifter på festmat var med i konkurransen, og for å være helt ærlig så trodde jeg ikke jeg skulle komme med blant de ti finalistene engang... Men det gjorde jeg altså, og Jernia valgte mitt bidrag som vinner blant de ti! De hadde følgende begrunnelse, som gjorde meg ganske så stolt:

"Ryddig, delikat og sommerlig pai med friske farger. Godt detaljert fremgangsmåte på bloggen, og bildene gjør at paien fremstår som svært delikat! En fantastisk pai som passer ypperlig til 17. mai-festen!"


Nå har jeg fått premien i hus, en iskremmaskin av merket Nemox, og har testet den for første gang. Den er forholdsvis liten og hendig, og kan lage 1,5 liter iskrem om gangen. På samme måte som iskrem-bollen som jeg har til Kenwood'en, må den oppbevares i fryseren inntil den skal brukes (minimum 24 timer ved -18 grader).

Den lager iskrem med "softis-konsistens", i likhet med den jeg har fra før, så iskremen trenger etpar-tre timer i dypfryser før den har fastere konsistens. Derimot synes beholderen å være bedre isolert enn den til Kenwood'en, og iskremen kan oppbevares i beholderen en halvtimes tid etter at den er ferdiglaget. Hullet som man heller iskremrøren gjennom er ikke stort, så røren bør ikke være for tykk.

Jeg er fornøyd med premien jeg, og kommer garantert til å bruke den mye, i tillegg til den iskrem-bollen jeg har fra før til Kenwood'en. Her i huset er vi glade i iskrem, og nå har jeg større frihet til å lage iskalde godsaker både oftere og i større mengder. En vakker dag bytter jeg kanskje begge to ut i en iskremmaskin med kompressor, som ikke krever for-frysing. Men det blir ikke på en god stund ennå.

...nydelig sjokolade-iskrem blir til - her finner du oppskriften

Takk til Matbloggsentralen for kjekk konkurranse, og takk til alle de som stemte meg inn blant de ti finalistene. Og ikke minst takk til Jernia for at de valgte bidraget mitt, for fin omtale, og for fin premie!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar