fredag 8. juni 2012

En date med Sabi Sushi Sandnes



Denne uken hadde jeg min første visitt innom Sabi Sushi Sandnes, som åpnet i Storgata 42 i mai. Dette er tredje medlem i Sabi-familien, en diner som er en mellomting mellom restaurant og take-away-sted. Jeg dro dit sammen med en annen matblogger, Whitney Love som skriver bloggen Thanks For The Food. Og jeg hadde med min lille sønn på 2,5 måned - han skal jo tidlig krøkes, som god gourmand skal bli!


Daglig leder Ole Dysjaland tok godt imot oss. Han viste oss kjøkkenet hvor sushien tilberedes, og fortalte engasjert om kokkene og hvordan de jobber, om råvarene, om Sabi-standarden, og om den nye restauranten. 

Sashimi skjæres med stødig og kompetent hånd av erfarne sushikokker

Sushikokkene sliper knivene sine hver morgen - kanskje jeg skulle tatt med meg mine kniver dit en gang??

Lekker sushi som vi skal få smake

Siste finish...

Daglig leder Ole er en ypperlig "barnevakt", slik at undertegnede får tatt litt bilder!

To av sushikokkene i faglig passiar

Hvem får ikke vann i munnen av dette??

Dette er ikke bare sushi, dette er også spiselige kunstverk

Yummy, signatur-maki

Yakitori kyllingspyd, et "must" for den som vil ha en varm rett

En av de hyggelige servitørene stilte også opp som frivillig barnevakt

Ole var så grei å organisere det slik at vi fikk overvære fileteringen av en stor, flott laks. All filetering gjøres på et eget kjøkken, hvor strenge prosedyrer følges for topp hygiene. Fiskekroppen har ulike bakterier på utsiden og innvendig, og det er viktig at disse bakteriene ikke får kontakt med hverandre. Sushikokkene hos Sabi har grundig opplæring i håndteringen og fileteringen av fisken for å ivareta dette. 

Hey dude, klar for litt filetering?

Laksen forberedes...

...fileteringen er i gang...

...presisjon og hygiene er viktige stikkord gjennom hele fileteringsprosessen...

...slipestålet svinges over kniven...

...siste innsats...

...etter dyp konsentrasjon og høy presisjon fikk vi et smil fra sushi-kokken!

Kun de aller beste delene av fisken blir til sushi hos Sabi, alle overflødige fiskerester blir fryst ned og deretter kastet. Da jeg fikk høre dette, tenkte jeg på all den gode kraften som ikke blir noe av, og gode fiskerester som kunne vært brukt til andre formål. 

Ifølge medeier i Sabi, Njål Gaute Solland, har de prøvd å få til arrangement med ulike aktører med tanke på å få utnyttet ressursene videre - uten hell så langt... Forhåpentligvis finnes noen der ute som kan være interessert disse gode råvarene, det er ganske store mengder som går til spille i løpet av et år.

Uansett hvor mye jeg trener, så kommer jeg nok aldri til å klare å skjære så lekre, rene fileter...

Kvelden er omme, og jeg har hatt en strålende og lærerik visitt hos Sabi Sushi Sandnes. Jeg har fått nytt innblikk i hvordan sushi-kokkene jobber, de strenge prosedyrene som ligger til grunn for den høye kvaliteten, og forarbeidet med fisken og fileteringen. Og jeg har fått smake på nydelig sushi, eller rettere sagt; spiselige kunstverk. Jeg må si at min respekt for sushi-kokker og "Sabi"-standarden bare har vokst med dette.

Takk for meg, og takk for gjestfriheten. Jeg kommer snart tilbake!



2 kommentarer:

  1. Det var en opplevelse å se det arbeidet kokkene la i arbeidet for at vi skulle få en god mat opplevelse. Nydelig mat var det

    SvarSlett
  2. Monas Kjøkkenskriverier8. juni 2012 kl. 22:14

    Takk for hyggelig tilbakemelding! Ja det er ingen tvil om at standarden på sushien er høy, både når det gjelder selve råvarene, og ikke minst i håndteringen av dem - fra fisken mottas til sushien serveres til kundene. Vi er heldige som har Sabi Sushi!

    Mona

    SvarSlett