mandag 28. mai 2012

Sesam-torsk med bulgursalat og mango-eddik



Mango-eddik er en fantastisk god og fruktig smaksetter, som jeg håper flere vil oppdage. Den kan brukes i salater, på fisk og kjøtt, og i og på desserter.

Jeg har kjøpt min mango-eddik på Oliviers & Co - sant å si så vet jeg ikke om andre merker... Gi meg gjerne et hint om den finnes andre steder også.

I dag brukte jeg mango-eddik både på fisken og i salaten til middag. Ute har vi jo fått årets første økt med sommer & sol, så hva er vel mer passende enn å lage en lett og god fiskemiddag med sommerlig preg? Rask å lage er den også.



Du trenger følgende til to personer:

150 gr ukokt bulgur
3-4 ss mango-eddik
2-3 ss extra virgin olivenolje
Blandet grønn salat
2-3 middels store, gode tomater
1 liten boks mais

400 gr torskefilet
Salt
Pepper
Extra virgin olivenolje
1-2 ss ristede sesamfrø
Mango-eddik (ved servering)

Kok bulguren etter anvisning på pakken. Hell den over i en salatbolle, og sprinkle godt med mango-eddik og olivenolje over. Bland sammen, og la bulguren få godgjøre og avkjøle seg mens du tilbereder det andre.

Hvis sesamfrøene ikke er ristet fra før, gjøres dette i en tørr stekepanne på god varme noen få minutter. Rør jevnlig og rist litt på stekepannen, til sesamfrøene blir gyldne.

Forvarm stekeovnen til 160 grader.


Del torskefileten i passe porsjonsstykker, som legges i en ildfast form. Ha over salt og pepper, sprinkle godt med olivenolje over, og strø på ristede sesamfrø.

Stekes i ca 12-15 minutter til fisken er så vidt gjennomstekt.

Imens vaskes og tørkes salaten, og grovkuttes eller rives. Tomatene kuttes i passe terninger.

Tilsett den grønne salaten, tomater og mais i bulguren, og bland sammen.

Ha raust med bulgursalat på tallerkener, legg sesam-torsken oppå, og hell litt mango-eddik på fisken. Vel bekomme!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar