fredag 27. april 2012

Fisk med koriander-pesto og sesamnudler



Pesto har liksom blitt litt "min greie" i det siste, og siden koriander er en av mine definitive favoritt-krydderurter, så måtte jeg prøve meg på koriander-pesto også. Jeg brukte den her på torsk, fiskefavoritten hos oss til hverdags, men det funker selvfølgelig bra på andre fiskesorter også.

Og som jeg har nevnt tidligere, ovnsbakt fiskefilet med pesto er veldig lettvint og raskt å tilberede. Og så smaker det så utrolig godt! Pesto er unnagjort på få minutter, men kan fint lages litt på forhånd, gjerne dagen før.

Nudlene ble tilsatt sesamolje i tillegg til annen, mer nøytral olje (jeg brukte extra virgin olivenolje, siden jeg hadde det i pestoen og på fisken også). Sistnevnte brukes for at ikke nudlene skal klistre så mye, og førstnevnte brukes først og fremst for smaken.



Du trenger til 2 personer:

Koriander-pesto (nok til ca 1 dl):
2 gode håndfuller koriander-blader
40 gr cashewnøtter
5 ss extra virgin olivenolje
20 gr nyrevet parmesan
1 fedd hvitløk, knust
Salt
Pepper
1-2 ss lime

Fisken:
400 gr fiskefilet (torsk, laks, steinbit, breiflabb etc)
Extra virgin olivenolje
Salt
Pepper
Lime-saft

Nudler (kokes i henhold til emballasjen)
2-3 ss nøytral olje (eventuelt olivenolje)
1-2 ss sesamolje


Start med koriander-pestoen. Ha koriander-blader, cashewnøtter, olivenolje, nyrevet parmesan og knust hvitløk i en food processor, og kjør det sammen til en passe jevn masse. Tilpass mengden av koriander slik at du får god koriandersmak på pestoen. Smak til med salt, pepper og limesaft, og rør godt sammen.

Sett stekeovnen på 160 grader. 


Del fiskefileten i passe porsjonsstykker, legg dem i en ildfast form, og ha på litt salt og pepper. Legg på 1-2 ts koriander-pesto på hvert fiskestykke, og sprinkle over litt olivenolje og lime-saft. Stekes 12-15 minutter, litt avhengig av tykkelsen på stykkene, til fisken er så vidt gjennomstekt.

Mens fisken står i ovnen, tilberedes nudlene. Jeg utnyttet dampen fra kokevannet ved å ha brokkolibuketter i en sikt (som er passe stor til kasserollen), satte denne på kasserollen med nudler, og la på lokk (brokkoli trenger å dampes omtrent like lenge som nudlene trenger å koke).

Når nudlene er ferdig kokt, siles vannet av, og en passe mengde "nøytral" olje samt sesamolje tilsettes. Bland oljene godt inn, så nudlene ikke klistrer så mye.

Server fisken med sesamnudler og valgfrie grønnsaker til. Vel bekomme!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar