lørdag 11. februar 2012

Vaniljeboller med karamelliserte valnøtter

Min mor er en kløpper til å bake, mens jeg alltid har vært en kløpper til å spise baksten etterpå... Men ønsket om å bake mer selv har kommet snikende med årene.

Her har jeg tatt utgangspunkt i en bolledeig-oppskrift som min mor bruker til kanelsnurrer. Jeg er hekta på boller med vaniljefyll, så her har jeg brukt vaniljekrem i fyllet istedet, samt karamelliserte valnøtter som gir ekstra god og crunchy smak. Det kan virke litt "grapsete" mens man holder på, men bollene blir flotte og "røffe" når de er ferdig stekt!

Siden jeg i skrivende stund er rimelig høygravid, så går jeg for litt "lettvinte" løsninger om dagen, og har brukt ferdig kjøpt vaniljekrem fra Tine, den er helt flott å bruke. Men siden jeg foretrekker å lage det meste fra bunnen av, så er ambisjonen å lage vaniljekremen selv ved neste og beste anledning.



Du trenger følgende (ca 20 boller):

100 gr smør
3 dl helmelk
10-12 dl hvetemel
1 pk tørrgjær
1 dl rørsukker
1/2 ts salt
Knapt 1/2 ts hornsalt
2 egg

75 gr valnøtter
1-2 ss sukker
5 dl vaniljekrem

Ca 6-7 ss melis
Bittelitt helmelk til passe konsistens


Bland alt det tørre i en bakebolle, start gjerne med 10 dl hvetemel, og tilsett mer mel etter behov under selve eltingen. Smelt smør og slå melken oppi, se til at blandingen får en temperatur på ca 45 grader, og tilsett i melblandingen sammen med lett sammenvispede egg. Elt sammen til det er godt blandet, ca 5  minutter.

Deigen har hevet til dobbel størrelse

Dekk til med plastfolie, og la deigen heve til dobbel størrelse i ca en time.


Valnøtter og sukker karamelliseres 

Mens deigen hever, brytes valnøttene i grove biter med fingrene og has i en stekepanne. Tilsett sukker, og la dette smelte på god varme til sukkeret har festet seg godt til valnøttene. Rør jevnlig så det ikke svis, det hele tar noen få minutter. Sett til side.

Vaniljekrem smøres på den utkjevlede deigen... 

...karamelliserte valnøtter strøs over...

...deigen rulles sammen...

...og deles i passe emner

Kjevle ut deigen til ca 1 cm tykkelse, smør på vaniljekrem i et jevnt lag, og dryss over karamelliserte valnøtter. Rull deigen sammen, og skjær forsiktig i ca 2 cm tykke skiver som settes på bakeplate med bakepapir. Form dem gjerne litt runde og sett dem litt tett sammen, så får du plass til alle på en bakeplate. Settes til heving ca en halv time.

Vaniljeboller til heving

Forvarm stekeovnen til 230 grader, og stek bollene midt i ovnen i 10-15 minutter til de er fint brunet.


La bollene hvile på stekeplaten til de er litt avkjølt, og bryt de så fra hverandre. Lag melisglasur og smør denne på.

Nystekte boller med glasur

Serveres nystekte til en god kopp kaffe eller te. Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar