mandag 14. november 2011

Mormors potetball (fra Sunnmøre)

Hver gang jeg er på besøk hos mine foreldre på Sunnmøre, så "forhåndsbestiller" jeg potetball til middag! Min mor har fått oppskriften fra sin mor, så dette er en mattradisjon jeg vil bringe videre.

Jeg synes selvfølgelig at min mors potetball er den beste, den er mykere i konsistensen enn de fleste andre jeg har smakt fordi det brukes litt gulrot i oppskriften, og da "tåler" den mer mel også uten å bli for hard eller fast. Dessuten brukes "dott", dvs en terning bacon inni, som også gir både saftighet og smak.

Lamme- og fårekjøtt har sterke mattradisjoner på Sunnmøre, og er perfekt tilbehør til potetball. Favoritten min er fenabog, som er saltet og tørket på samme måte som pinnekjøtt, men altså laget av bogen, som har mer kjøtt & mindre fett enn pinnekjøtt.

Vi lager stort sett dobbelt opp med potetball, og har stekt potetball dagen derpå. Da kuttes den i skiver og stekes godt så den får brunet & litt crispy skorpe, mmm...


Til 5-6 personer trenger du (ca 14 stk):

Ca 1 kg tørket og saltet lamme-/fårekjøtt avhengig av mengde ben (evt ca 1,4 kg ferdig utvannet saltet kjøtt, alternativt kan du bruke svineknoke)

12 middels store poteter
1 stor gulrot til rasping (evt 2 små)
Ca 400 gr hvetemel (evt 50/50 hvetemel og byggmel)
Ca 1 ts salt

7-800 gr bacon i helt stykke (lettrøkt sideflesk)
50-100 gr meierismør (til steking av baconfett)

1 stor kålrot
6 middels store gulrøtter


Tørket og saltet lamme-/fårekjøtt vannes ut i ca 12 timer på forhånd, eller følg anvisning på pakken, annet kjøtt brukes direkte. Kjøttet kokes i en stor kjele med godt med vann i ca 2 timer på middels varme (kjøtt som ikke har vært tørket trenger kortere tid, ca 1 time).

Kutt bacon i ca 2 x 2 cm terninger, mange nok til potetballene (ca 250 gr), og legg dem i en bolle med vann.


Poteter og en gulrot skrelles og kuttes i terninger, og males middels grovt ved hjelp av kjøttkvern eller food processor. Alternativt kan de raspes for hånd, men det blir jo da en mer omstendelig jobb... 

Tilsett hvetemel (og evt byggmel) og salt, og elt deigen sammen med hendene eller en sleiv. Smak til deigen ift saltmengde, den må ikke være for salt! Konsistensen skal være såpass at du klarer å lage potetballer av deigen (omtrent som en myk bolledeig).

Ha vann på hendene når du skal lage potetballene, da blir de enklere å forme og håndtere (bruk vannet som bacon-terningene ligger i). Forme deigen til passe store potetballer (omtrent som en bolle), putt en bacon-terning i midten av hver potetball, "pakk" dem sammen, og ha potetballene oppi gryten sammen med kjøttet og kraften.

Kraften skal ha blitt passe salt fra kjøttet - er det for salt kan du tilsette litt vann.

Når alle potetballene har kommet i gryten, og kraften har fått et oppkok, tar du en slikkepott eller sleiv og løsner potetballene forsiktig fra bunnen, dersom de har satt seg "fast".

Kutt kålrot og gulrot i passe store porsjonsbiter, og ha i vann.


La potetballene koke en god time på middels varme under lokk, test gjerne at den er skikkelig gjennomkokt. Kålrot og gulrot tilsettes når det gjenstår ca 20-30 minutter av koketiden.

Resten av baconet (som ikke er brukt inni potetballene) kuttes i mindre biter og stekes i smør på middels varme til det er sprøtt og fint brunet.

Server potetball med kjøtt, kålrot, gulrot og baconfett. Vel bekomme!





9 kommentarer:

  1. Hei! Dette så veldig godt ut :) Skal prøve den en gang! :) Bor i Mongolia nå, så skal bli godt med noe skikkelig kjært og godt =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier5. mai 2013 kl. 10:18

      Det var ekstra hyggelig å høre, Olve og Miriam :-) Ingenting er som å lage god norsk "sikringskost" en gang i blant når man bor langt unna hjemlandet!

      Slett
  2. Denne oppskriften skal jeg prøve i morgen! :-)
    Men som sunnmøring er jeg vant til fra barndommens dager å ha ekte mør inni potetballene, pluss gjerne litt ekstra kokt mør også i tillegg til saltkjøttet og baconet ved siden av. Kan da anbefale Bjorli-mør eller Stranda-mør, som er enklere å få tak i her i Oslo. Mmm.. gelder meg til middag i morgen!
    Mvh Jørgen

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier12. september 2013 kl. 23:38

      Å ja, det er mange som bruker mør inni, tradisjonene varierer også lokalt på Sunnmøre. Det hendte vi hadde mør inni vi også i min barndom, men for meg var det nok "bacon-dott" inni som var det helt store. Ah, nå blir jeg nostalgisk her... Tvi tvi med potetball-koking i morgen - kjempekoselig å høre :-) Hilsen Mona

      Slett
  3. Hei kjære Mona,
    du og din blogg er gode å ha for en utflyttet kvamsøying som liker å lage tradisjonell sunnmørsmat!
    Hilsen Ove

    SvarSlett
    Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier25. oktober 2014 kl. 20:48

      Kjære Ove, hjertelig takk for fin og varmende tilbakemelding! Min gode mamma skal ha mye av æren for akkurat denne oppskriften da, men flott at det er andre enn meg som også setter pris på at gode mattradisjoner blir videreført :-) Beste hilsen Mona

      Slett
  4. Svar
    1. Monas Kjøkkenskriverier13. oktober 2016 kl. 18:20

      Tusen takk, Anne Lise! Antar du også er sunnmøring, ut fra etternavnet? :-) Vennlig hilsen Mona

      Slett
  5. God oppskrift! Til info så er det ei bok som kalles Den grå juvel, og i den er det mange oppskrifter... Finnes kun som e-bok nå. Selges via E-bok.no

    SvarSlett