onsdag 23. mars 2011

Supersunt & godt sjokolade- og mandelpålegg

Jeg har vært gira på å lage en sunn variant av nøttesjokoladepålegg en stund. Mannen min er en søtmons, og for så vidt er jeg det selv også. Men jeg er ikke så begeistra for sukker, som sikkert noen har skjønt allerede - og særlig konsumerer jeg minst mulig av den raffinerte hvite varianten.

Mannen synes pålegget smakte skikkelig godt og hadde masse sjokoladesmak, så nå gjenstår det å se om Nugatti'en forsvinner ut av huset for en stund!


Jeg har sett flere oppskrifter på sjokoladepålegg på nettet, men har valgt å finne frem til min egen oppskrift basert på de råvarer jeg selv ønsker å bruke.


Jeg har fått råkakaopulver i hus, det vil si kakao i sin opprinnelige form og med alle næringsstoffer intakt, som kun er malt til pulver. Næringsinnholdet er så høyt og bredspektret at råkakao er regnet som såkalt supermat. Ved å bruke råkakao i sjokoladepålegget blir det altså veldig sunt. Alternativt kan du bruke kakaopulver med høyt kakaoinnhold.

Råkakao kan kjøpes på helsekost eller på nettet. Jeg har valgt å bestille direkte fra produsenten Creative Nature som har egen nettbutikk (http://www.creative-nature.co.uk/), det blir billigere enn på helsekost selv når frakt er inkludert, og ofte har de gode rabatter på blant annet kakao. Bare pass på tollgrensen på 200 kr...


Som søtningsstoff har jeg brukt agavesirup, som har lav glykemisk indeks (GI = 20), og gir dermed liten innvirkning på blodsukkeret, men den er likevel 1,4 ganger søtere enn hvitt sukker. Finnes på helsekostbutikker og i nettbutikker.

I tillegg har jeg brukt mandler, som inneholder gode fettstoffer, og dessuten er rike på proteiner, fiber, mineraler, B-vitaminer og E-vitamin. Hasselnøtter eller andre nøtter kan også fint brukes.

Resultatet er et veldig sunt og godt pålegg, som er raskt og enkelt å lage! Doble gjerne oppskriften, for den vil nok forsvinne ganske fort. Dessuten kan oppskriften brukes som kakeglasur eller kakefyll (juster gjerne da vann- og/eller smørmengden til ønsket konsistens).


Du trenger følgende:

150 gr mandler
25 gr smeltet meierismør
1/2-1 dl vann (utfra ønsket konsistens)
5 ss agavesirup
4 ss råkakaopulver

Finmal mandlene i mandelkvern, blender eller food processor. Smelt meierismør og tilsett vannet, og bland dette inn i mandelmassen. Bland så inn agavesirup. Bland til slutt inn råkakaopulver, og rør godt, tilpass mengden pulver til ønsket konsistens.


Ha på tett glass og oppbevar i kjøleskap. Jeg har ikke prøvd å fryse det ned, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle gå helt fint.

Servér på godt brød til store & små - og nyt med god samvittighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar