lørdag 15. januar 2011

Lettvint langpannebrød med gresskarkjerner og sesamfrø



Ingenting smaker som nystekt hjemmebakt brød, for ikke å snakke om den deilige duften som brer seg i huset! De fleste kjøpebrød har masse tilsetningsstoffer i seg, og det synes jeg ikke mye om - bare det å lese listen over tilsetninggsstoffer i enkelte kjøpebrød er jo skremmende. Da er det godt å kunne bake selv, og vite hva som er i brødene. Det smaker mye bedre, er sunnere, og metter bedre. Det er jo tre gode ting på én gang, som et Kinder-egg...

Mange synes det er tiltak å bake selv, men effektiv "arbeidsinnsats" er faktisk bare noen skarve minutter tilsammen - resten av tiden passer deigen seg selv. Så igrunnen må man jo bare planlegge tiden litt.

Det finnes bakemetoder som krever mindre arbeidsinnsats enn andre, og det appellerer til meg i en hektisk hverdag. Brød stekt i langpanne er ekstra lettvint; du slipper å elte og bake ut brødet, oppryddingsjobben etterpå blir minimal, og brødet krever kortere steketid.

Jeg liker å bruke frø og kjerner i mine brød, det gir ekstra god smak. Og når frø og havregryn skåldes først, kommer smakene mer frem og næringsstoffene blir lettere opptakelige i kroppen - så jeg tar meg tid til det, og det skal uansett bare passe seg selv.



Her er min oppskrift på lettvint langpannebrød:

1,5 dl havregryn
1 dl gresskarkjerner
0,5 dl sesamfrø
3 dl vann

50 gr smør
7 dl lettmelk

8 dl grov sammalt hvete
1 ts salt
1 ts rørsukker
1 pk tørrgjær

4-5 dl hvetemel

Sesamfrø til pynt

Ha havregryn, gresskarkjerner og sesamfrø i en romslig bakebolle. Kok opp 3 dl vann og hell over, og la det stå å svelle i 20-30 minutter. 

Imens blandes sammalt hvete, salt, rørsukker og tørrgjær i en annen bolle. 

Smelt smør, hell melken i det smeltede smøret, og varm til 40-45 grader. Hell dette over havregryn-blandingen, og rør til det er blandet. Tilsett det grove melet, rør om. 

Tilsett deretter hvetemelet litt etter litt...

...og rør til du ser at glutentrådene i deigen begynner å utvikle seg. Deigen skal ikke bli altfor fast. 

Dekk med plastfolie, og la deigen heve en times tid til dobbel størrelse. "Slå" gjerne ned deigen en gang eller to underveis, da får gjæren "jobbe" enda mer og du får bedre brød.

Forvarm stekeovnen til 225 grader.

Hell den ferdig hevede deigen i langpanne med bakepapir...

...jeg har godt med olje i hendene når jeg klapper ut deigen, så sitter den ikke fast på fingrene...

...og dryss deretter på sesamfrø.

Stekes i ca 25 minutter, til skorpen har fått fin gylden farge.

Når brødet er ferdig stekt kan det hvile noen minutter i langpannen...

...før det skjæres i 20 ruter...

...og legges over på rist med et kjøkkenhåndkle for avkjøling.

Brødet smaker kjempegodt når det er nystekt og lunkent, med smør og godt pålegg på. Hva med en deilig hjemmelaget rød pesto? Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar