torsdag 27. januar 2011

Crispy koriander-laks

Jeg er ikke den største tilhenger av laks, med mindre den er i sushi-utgave, men det er jo veldig sunt da... Så jeg tenkte ut hvordan jeg skulle gjøre den innkjøpte laksefileten ekstra god. Jeg kom frem til denne retten, hvor jeg brukte en smakfull panering med koriander og lime. Kjempegodt!

Oppskriften passer fint med hvit fisk også. Dersom du bruker frossen fisk, må den tines først. Jeg bakte fisken i stekeovnen, men den kan også stekes i stekepanne.

Brødrasp er veldig enkelt å lage selv. Dette er greit å gjøre på forhånd - se her for fremgangsmåte.

Som tilbehør lagde jeg potet- og pastinakkmos til, samt en sitron-smørsaus som passet fint til, oppskrifter lenger nede.


Til to personer trenger du:

400 gr laksefilet
1,5-2 dl brødrasp
1 egg
1/2 lime
3 ss finhakket frisk koriander
Salt
Pepper

Forbered paneringen. Brødrasp has på en stor tallerken. Pisk et egg i en skål som har plass til filetene (holder med en filet av gangen), tilsett saften av en halv lime. Finhakk koriander.

Dersom laksefileten har skinn, skjæres dette bort så du har en ren laksefilet. Del fileten i to, ha på litt salt og pepper.


Dypp først filetene i eggeblandingen slik at hele fileten blir dekket, fordel ca 1/4 av korianderen på begge sider av hver filet, som deretter vendes i brødrasp. Gjenta prosedyren en gang til - først eggeblanding, så resten av korianderen, og deretter brødrasp. Legg filetene i ildfast form, stek i ovnen på 250 grader i ca 15 minutter, eller til paneringen får gylden farge og blir sprø.


Potet- og pastinakkmos

4 middels store poteter
1 pastinakk
2-3 ss smør
Melk til passe konsistens
Pepper
Salt

Skrell pastinakken, potetene kan beholde skallet på dersom det er tynt og fint, da får du en "røff" potetmos som jeg i alle fall er tilhenger av. Pastinakk og poteter kuttes i passe biter, og dampes i rist med litt vann til de er godt møre. Moses sammen med smør, og spes med melk til passe konsistens. Smakes til med salt og pepper.


Sitron-smørsaus til to personer:

2 dl vann
1,5 ss maisenna
Fiskebuljong til 2 dl væske
2-3 ss smør
1/2 sitron
Pepper
(Salt)

Rør ut maisenna i kaldt vann, og tilsett fiskebuljong, kok opp og la koke et par minutter. Ha i smør og la det smelte inn, og kok opp sausen igjen. Tilsett saften av en halv sitron på slutten, og smak til med pepper og evt salt (husk at det er endel salt i buljongen), tilsett eventuelt litt mer smør om ønskelig.

Serveres gjerne med grønne grønnsaker.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar