mandag 1. januar 2018

Takk 2017 - velkommen 2018!


Cava i solnedgang - alternativ julefeiring med sommer & sol

I dag runder bloggen 7 år, så dagen markerer både jubileum over det som har vært, og starten på et nytt år.

2017 ble et ganske hektisk år for egen del, så det ble litt av og på med blogging i perioder. På tampen av året valgte vi å dra på alternativ juleferie til Gran Canaria, for å senke skuldrene og lade batteriene. Så, den ellers så ivrige hjemmekokken Mona gikk til dekket bord hver eneste dag i en hel uke. Og jeg innrømmer gjerne at det var ganske herlig, i kombinasjon med sommer & sol!

 Nå står 2018 for tur, og jeg regner med at det nye året kan bli vel så hektisk som det foregående. Jeg er ikke så stor fan av nyttårsforsetter, de er så enkle å bryte... Men et nytt år bærer uansett med seg nye muligheter, og det er mye opp til oss selv hvilke ønsker og ambisjoner vi setter oss.  

Jeg har en ambisjon om å trene mer - det har blitt litt labert de siste par månedene, fordi hverdagen og plikter sluker en. Da er det bare én ting å gjøre; å rydde plass i kalenderen. Min mann og jeg har bestemt oss for å sette av hver våre kvelder i uken til trening og egne aktiviteter. Når vi vet at vi har visse kvelder i uken til rådighet, er det lettere å forplikte seg og komme seg over dørstokkmila. Tenker jeg - håper jeg! Men jeg kjenner på kroppen at jeg trenger å være mer i bevegelse, særlig siden jeg har en ganske stillesittende jobb foran PCen mesteparten av dagen. I en hektisk hverdag blir det gjerne snakk om å prioritere litt annerledes, så da må jeg kanskje fire på andre sysler. 

Det kommer slett ikke til å bli mindre matlagning. Selv om jeg hadde en velgjørende time-out fra kjøkkentjeneste i julen, er jeg altfor glad i å lage mat til å legge det på hylla. Og ikke minst, etter halvannet år på justert kosthold har jeg sett hvor mye maten jeg spiser betyr for egen helse og velvære. Når jeg lager maten selv, har jeg full kontroll. Men jeg vil forsøke å bli mer bevisst på omfanget av bloggingen. Jeg har vurdert om jeg skulle ta en ny bloggpause, slik jeg har gjort tidligere, men kjenner jeg meg rett vil det bare krible i fingrene før jeg aner ordet av det! Jeg elsker å formidle budskap relatert til mat! Det er bare tiden som ikke alltid strekker til, og da handler det bare om prioriteringer. Og behovet for prioriteringer kan så klart skifte litt over tid, særlig mellom roligere og mer hektiske perioder. Så jeg har ikke tenkt å "hogge i stein" noe som helst denne gangen, men sier som så at jeg kommer til å skrive på bloggen når jeg har anledning og lyst til det. Bloggingen er fremdeles "bare" en hobby, dog en lidenskapelig sådan.

I går - på nyttårsaften - hadde vi to andre familier på middagsbesøk hos oss, arrangert som et spleiselag. Vi var 12 personer rundt bordet, med stort og smått, en internasjonal gjeng med i alt fire nasjonaliteter som dekket tre kontinenter. De to andre fruene er godt over middels opptatt av god mat, akkurat som meg, så det ble mye godt på menyen, fra indisk kylling korma via min kalkunfilet sous vide til koreansk stekt ris med tunfisk og kimchi. Jeg kastet entusiastisk ut et forslag over middagsbordet - la oss danne en middagsklubb!

Forslaget om middagsklubb ble godt mottatt, og vedtatt. Så nå har jeg et slags nyttårsforsett likevel, sammen med gode venner: Vi skal treffes med jevne mellomrom og lage & spise god mat, helt uhøytidelig og uformelt, og barna skal selvfølgelig være med.

Og det er en oppfordring jeg har lyst til å sende videre over eteren til dere lesere:
Mat smaker så mye bedre i godt selskap! Og det er mye kjekkere å lage mat når man kan nyte den med andre. Så hvorfor ikke gå sammen med noen venner eller kjente, og treffes til felles middag med jevne mellomrom? Middagen kan lages enten i fellesskap, på omgang, eller som spleiselag. Det spiller ingen rolle hvor listen legges, om man går for enkel hverdagsmat eller ønsker å høyne ambisjonsnivåret et hakk eller to. Selv er jeg tilhenger av at det enkle er ofte det beste - så lenge man bruker gode og naturlige råvarer. Jeg heier på hverdagsmaten!

Oppfordringen min er: Ta vare på hverandre, inviter hverandre inn, lag god mat og nyt den sammen. Tenk hvor maten og råvarene kommer fra, og hvordan den er fremstilt. Kast minst mulig mat, og bruk opp restene så langt det lar seg gjøre. 

Og med dette ønsker jeg alle et riktig godt matår! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar