mandag 30. oktober 2017

Gylden latte mokka (melkefri)



Når kulda setter inn og mørket senker seg ute, er det fint å krype opp i sofaen med et lunt pledd og noe varmt og godt å drikke. Gylden latte har vært en god favoritt hos meg en stund, med velgjørende og potensielt helsebringende krydder.

I den senere tid har jeg ofte også tilsatt kakaopulver, og jeg har valgt å gi den navnet gylden latte mokka. Resultatet blir omtrent som kakao med en deilig krydret smak. Denne varianten er så god at den fortjener et eget innlegg!

Jeg søter drikken med blackstrap molasse, som både har masse sødme og som er spekket med næringsstoffer. Blackstrap molasse kjøpes på helsekostbutikker. Alternativt kan du bruke akasiehonning.

Gylden latte kan muligens også hjelpe ved begynnende forkjølelse på grunn av krydderne som er i drikken - les gjerne innlegget Herlig kjernesunn kryddermelk. I høst har det herjet ganske så heftige forkjølelsesrunder rundt omkring. Jeg har ved flere anledninger drukket gylden latte eller gylden latte mokka når jeg kjenner det krible og snøre seg til i halsen, og symptomene har forsvunnet hver gang. Akkurat som med Herlig kjernesunn kryddermelk altså. De er ikke så ulike hverandre i grunnen, disse drikkene, siden de har flere av krydderne til felles. Foruten de velgjørende krydderne, så virker også extra virgin kokosolje antibakteriell og antiviral. Så det kan være gode grunner til å kombinere disse i en og samme oppskrift.

Jeg lager opp en større mengde gylden latte krydderblanding som jeg oppbevarer på glass med tett lokk, da har jeg den alltid lett tilgjengelig når jeg får lyst på en velgjørende kopp.


Du trenger følgende til en stor kopp:

Ca 2,5 dl mandelmelk
2 ts gylden latte krydderblanding
1 ss kakaopulver
1-2 ts kokosolje
1 ts blackstrap molasse eller akasiehonning


Ha mandelmelk i en kasserolle, og tilsett gylden latte krydderblanding, kakaopulver og kokosolje. Varm opp under omrøring, til krydderne og kakaoen har løst seg opp, og kokosoljen har smeltet. Ikke la det koke, bare la det varmes godt opp til det ryker.

Hell i en kopp, bruk gjerne tesil om du ikke ønsker å ha med eventuelle krydderpartikler som ikke løser seg opp. Smak til med blackstrap molasse eller akasiehonning.

Bruk en skje til å røre i drikken med jevne mellomrom mens den nytes, siden noe av krydderet kan synke til bunns.

Vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar